HOOFDDORP - Vakbond De Unie vindt dat EAG-grootaandeelhouder Erik de Vlieger de morele verplichting heeft een deel van DutchBird over te nemen en niet te wachten op het definitieve faillissement van de in surseance verkerende chartermaatschappij. Erik de Vlieger zegt tegenover Luchtvaartnieuws hierover nog geen garanties te kunnen geven.
“De Unie en de heer Prins hebben ons inderdaad formeel gevraagd om een poging te wagen een deel van de DutchBird operatie te redden”, zegt De Vlieger. Hij voegt daaraan toe dat de ExelAviationGroup daarin afhankelijk is van Boeing en Sudtours, en dat de planning en financiën rond moeten komen.
De Unie maakt zich ernstig zorgen over de status van surseance, waarin DutchBird sinds vandaag verkeert. Die zou kunnen leiden tot faillissement, waarna EAG volgens de vakbond alsnog een deel van de operatie kan overnemen en personeel een nieuw arbeidscontract kan aanbieden tegen slechtere voorwaarden.
Volgens Uniebestuurder Michel Rog is het van groot belang dat er al vóór het eventuele faillissement duidelijkheid komt over het lot van het personeel van DutchBird. “Bij een faillissement zijn de medewerkers van DutchBird vogelvrij, waardoor hun positie ten opzichte van potentiële aasgieren verzwakt.”
Erik de Vlieger kan nog niet zeggen wanneer er meer duidelijkheid komt. “Vanwege de nogal brute aanvallen op de ExelAviationGroup is HollandExel de hoofdprioriteit en vliegen wij gewoon. Daar is een buitengewone prestatie aan ten grondslag geweest. DutchBird wordt bekeken en de hulp van De Unie wordt gewaardeerd, maar een toezegging van mijn kant omtrent slagingskans dan wel tijdspad kan ik niet geven”, zegt De Vlieger.
“De Unie en de heer Prins hebben ons inderdaad formeel gevraagd om een poging te wagen een deel van de DutchBird operatie te redden”, zegt De Vlieger. Hij voegt daaraan toe dat de ExelAviationGroup daarin afhankelijk is van Boeing en Sudtours, en dat de planning en financiën rond moeten komen.
De Unie maakt zich ernstig zorgen over de status van surseance, waarin DutchBird sinds vandaag verkeert. Die zou kunnen leiden tot faillissement, waarna EAG volgens de vakbond alsnog een deel van de operatie kan overnemen en personeel een nieuw arbeidscontract kan aanbieden tegen slechtere voorwaarden.
Volgens Uniebestuurder Michel Rog is het van groot belang dat er al vóór het eventuele faillissement duidelijkheid komt over het lot van het personeel van DutchBird. “Bij een faillissement zijn de medewerkers van DutchBird vogelvrij, waardoor hun positie ten opzichte van potentiële aasgieren verzwakt.”
Erik de Vlieger kan nog niet zeggen wanneer er meer duidelijkheid komt. “Vanwege de nogal brute aanvallen op de ExelAviationGroup is HollandExel de hoofdprioriteit en vliegen wij gewoon. Daar is een buitengewone prestatie aan ten grondslag geweest. DutchBird wordt bekeken en de hulp van De Unie wordt gewaardeerd, maar een toezegging van mijn kant omtrent slagingskans dan wel tijdspad kan ik niet geven”, zegt De Vlieger.