ROTTERDAM – NRC Dagblad verslaggevers Tom Kreling en Tom-Jan Meeus beschrijven vandaag (zaterdag) hoe oud havenbaron Hans van de Lande een miljoenenschuld overhoudt aan zijn initiatieven om de luchthavens in het Duitse Niederrhein van de grond te krijgen. Van de Lande ging, volgens de avondkrant, met Willem Endstra in zee en kwam in de moeilijkheden toen de Duitse overheid geen zaken meer met Endstra wilde doen.
De verslaggevers omschrijven hoe de inmiddels aan de kant gezette van de Lande de samenwerking zocht met Willen Endstra. Toen Endstra persona non grata werd bij de Duitse overheid sprongen, volgens de verslaggevers, de IMCA groep en Marigot, van vastgoedhandelaar Herman Buurman, in.
Van de Lande vindt zelf dat hij naïef heeft gehandeld door Endstra, met wie hij eerder zaken deed, bij de financiering van zijn plannen betrekken. Toen Endstra naar de achtergrond verdween stelde hij nog wel twee investeerders voor: Herman Buurman en Erik de Vlieger. Van de Lande noemt in het NRC de samenwerking met de Vlieger vanzelfsprekend aangezien de Vlieger was gestart met de ExelAviationGroup. Een potentiële klant voor de luchthaven dacht van de Lande. Van de Lande meldt verder in het krantenartikel dat Endstra bleef betalen, maar dan met geld van de IMCA groep. De Vlieger zou dit zelf aan hem hebben bevestigd.
Inmiddels is van de Lande verdwenen van de luchthaven maar er hangt nog een schuld van 13 miljoen euro als een molensteen om zijn nek. Daarnaast heeft de ondernemer nog eens voor 3 miljoen euro eigen vermogen garant gestaan. Hij klaagt tegenover het NRC dat er een spel met hem is gespeeld en dat Buurman en IMCA hem krap hielden waardoor hij op zoek moest naar additionele financiers. Van de Lande meent dat er een spel is gespeeld waarbij Buurman, toen ook aandeelhouder in V Bird, uiteindelijk alles zelf in handen zou krijgen.
In een reactie aan het NRC Handelsblad meldt Erik de Vlieger dat IMCA geen betalingen heeft gedaan aan het vliegveld. Daarnaast meldt de multi-ondernemer, die zijn activiteiten in de luchtvaartwereld aan het afbouwen is, dat het onjuist is dat de haven van IJmuiden garant staat voor een lening aan het vliegveld.
De verslaggevers omschrijven hoe de inmiddels aan de kant gezette van de Lande de samenwerking zocht met Willen Endstra. Toen Endstra persona non grata werd bij de Duitse overheid sprongen, volgens de verslaggevers, de IMCA groep en Marigot, van vastgoedhandelaar Herman Buurman, in.
Van de Lande vindt zelf dat hij naïef heeft gehandeld door Endstra, met wie hij eerder zaken deed, bij de financiering van zijn plannen betrekken. Toen Endstra naar de achtergrond verdween stelde hij nog wel twee investeerders voor: Herman Buurman en Erik de Vlieger. Van de Lande noemt in het NRC de samenwerking met de Vlieger vanzelfsprekend aangezien de Vlieger was gestart met de ExelAviationGroup. Een potentiële klant voor de luchthaven dacht van de Lande. Van de Lande meldt verder in het krantenartikel dat Endstra bleef betalen, maar dan met geld van de IMCA groep. De Vlieger zou dit zelf aan hem hebben bevestigd.
Inmiddels is van de Lande verdwenen van de luchthaven maar er hangt nog een schuld van 13 miljoen euro als een molensteen om zijn nek. Daarnaast heeft de ondernemer nog eens voor 3 miljoen euro eigen vermogen garant gestaan. Hij klaagt tegenover het NRC dat er een spel met hem is gespeeld en dat Buurman en IMCA hem krap hielden waardoor hij op zoek moest naar additionele financiers. Van de Lande meent dat er een spel is gespeeld waarbij Buurman, toen ook aandeelhouder in V Bird, uiteindelijk alles zelf in handen zou krijgen.
In een reactie aan het NRC Handelsblad meldt Erik de Vlieger dat IMCA geen betalingen heeft gedaan aan het vliegveld. Daarnaast meldt de multi-ondernemer, die zijn activiteiten in de luchtvaartwereld aan het afbouwen is, dat het onjuist is dat de haven van IJmuiden garant staat voor een lening aan het vliegveld.