AMSTERDAM - De luchtvaartmaatschappijen KLM en Martinair vliegen al enkele weken zonder air marshals naar de Verenigde Staten. Dat meldt Elsevier deze week. De laatste zes maanden van het afgelopen jaar vlogen deze bewapende wachtmeesters van de Marechaussee - in burger - wel mee met een deel van de vluchten naar Amerika. Dat gebeurde in het kader van een pilot.
De pilot moest duidelijk maken of de aanwezigheid van gewapende bewakers preventief werkt tegen kapingen of aanslagen. Naar nu blijkt is aan de pilot eind vorig jaar een eind gekomen zonder dat er zicht is op een vervolg. De Marechaussee wil graag structureel doorgaan met bewaakte vluchten, maar het ministerie van Justitie wil de pilot eerst evalueren, zegt een woordvoerder in Elsevier.
Ook de kosten zijn onderwerp van discussie. Tot nu toe betaalde Justitie de salarissen en tickets van de tien betrokken wachtmeesters. Samen met hun speciale anti-terreurtraining in Israël en Duitsland gaat het daarbij om enkele honderdduizenden euro's. Volgens Justitie kan het nog wel 'enkele weken' duren voor het met een standpunt komt. In de tussentijd blijven de Nederlandse vluchten naar de Verenigde Staten onbewaakt.
De pilot moest duidelijk maken of de aanwezigheid van gewapende bewakers preventief werkt tegen kapingen of aanslagen. Naar nu blijkt is aan de pilot eind vorig jaar een eind gekomen zonder dat er zicht is op een vervolg. De Marechaussee wil graag structureel doorgaan met bewaakte vluchten, maar het ministerie van Justitie wil de pilot eerst evalueren, zegt een woordvoerder in Elsevier.
Ook de kosten zijn onderwerp van discussie. Tot nu toe betaalde Justitie de salarissen en tickets van de tien betrokken wachtmeesters. Samen met hun speciale anti-terreurtraining in Israël en Duitsland gaat het daarbij om enkele honderdduizenden euro's. Volgens Justitie kan het nog wel 'enkele weken' duren voor het met een standpunt komt. In de tussentijd blijven de Nederlandse vluchten naar de Verenigde Staten onbewaakt.