DUBAI - Het Amerikaanse bedrijf Project Phoenix heeft dinsdag (13 november) tijdens de Dubai Airshow een ambitieus programma aangekondigd voor het ombouwen van tweemotorige Bombardier CRJ200’s tot zakenjet. De CRJ200 biedt normaal plaats aan vijftig passagiers en zal in de zakenversie twaalf tot negentien passagiers kunnen vervoeren. Tijdens de Dubai Airshow werden gesprekken gevoerd die mogelijk leiden tot meer dan dertig ombouwopdrachten.
Achter Project Phoenix gaan een aantal voormalige topmedewerkers van Bombardier schuil. Zij weten voor welke twee uitdagingen gegadigden voor een zakenjet staan: lange levertijden (soms wel vijf jaar) en sterk stijgende prijzen van leverbare zakenjets. Door uit dienst genomen CRJ200’s op te kopen en om te bouwen tot zakenjet denkt Project Phoenix een kostenbesparend alternatief te bieden.
De CRJ200 zal worden uitgerust met General Electric CF34-3B1 motoren waardoor ook vertrek van hooggelegen warme vliegvelden mogelijk is. Door het toestel uit te rusten met grotere brandstoftanks kan een bereik van maximaal 5.556 kilometer worden gegarandeerd.
Midden jaren negentig werd de CRJ200 al aangeboden als Special Edition. Dit model werd echter niet 'gezien' door de luchtvaartmaatschappijen. Project Phoenix borduurt hierop voort door de vliegtuigen uit te rusten met een luxe interieur en een 'state of the art' in-flight entertainment system (IFE).
Project Phoenix werkt samen met het Canadese Aerospace Concepts uit Montreal en het Britse Action Aviation. Men rekent voor de ombouw van een CRJ 200 maximaal acht tot tien maanden en biedt het toestel vervolgens te koop aan voor 17,9 miljoen dollar. De vliegtuigen worden vervolgens onderhouden door geautoriseerde Bombardier Service Centers. Project Phoenix mikt in eerste instantie klanten in het Midden-Oosten, Azië en Europa.
Bekijk de foto's
Van onze verslaggever
Achter Project Phoenix gaan een aantal voormalige topmedewerkers van Bombardier schuil. Zij weten voor welke twee uitdagingen gegadigden voor een zakenjet staan: lange levertijden (soms wel vijf jaar) en sterk stijgende prijzen van leverbare zakenjets. Door uit dienst genomen CRJ200’s op te kopen en om te bouwen tot zakenjet denkt Project Phoenix een kostenbesparend alternatief te bieden.
De CRJ200 zal worden uitgerust met General Electric CF34-3B1 motoren waardoor ook vertrek van hooggelegen warme vliegvelden mogelijk is. Door het toestel uit te rusten met grotere brandstoftanks kan een bereik van maximaal 5.556 kilometer worden gegarandeerd.
Midden jaren negentig werd de CRJ200 al aangeboden als Special Edition. Dit model werd echter niet 'gezien' door de luchtvaartmaatschappijen. Project Phoenix borduurt hierop voort door de vliegtuigen uit te rusten met een luxe interieur en een 'state of the art' in-flight entertainment system (IFE).
Project Phoenix werkt samen met het Canadese Aerospace Concepts uit Montreal en het Britse Action Aviation. Men rekent voor de ombouw van een CRJ 200 maximaal acht tot tien maanden en biedt het toestel vervolgens te koop aan voor 17,9 miljoen dollar. De vliegtuigen worden vervolgens onderhouden door geautoriseerde Bombardier Service Centers. Project Phoenix mikt in eerste instantie klanten in het Midden-Oosten, Azië en Europa.
Bekijk de foto's
Van onze verslaggever