ORANJESTAD / WILLEMSTAD - Venezuela weert sinds enige tijd chartervluchten van Antilliaanse en Arubaanse luchtvaartmaatschappijen, zoals DAE, Insel Air en Tiara Air. Het motief is niet door Venezuela bekendgemaakt. “Op straat horen we dat Chávez niet meer wil dat ze hier voor dollars komen'', zegt de Arubaanse minister van Toerisme en Transport Edison Briesen.
De afgelopen jaren kwamen veel Venezolanen naar de eilanden om hun valuta in dollars om te zetten. Sinds wisselen in Venezuela strafbaar is, heeft dat geleid tot het ontstaan van een zwarte markt die woekerprijzen hanteert.
Floris van Pallandt, directeur van Dutch Antilles Express (DAE), bevestigt tegenover Luchtvaartnieuws.nl de problematiek. “Venezuela heeft aangegeven dat non-regular flights, chartervluchten dus, niet langer zullen worden goedgekeurd.”
DAE en Insel Air voerden een deel van de lijndienstvluchten uit op een zogeheten permit voor non-regular flights. "Ook deze vluchten worden dus niet langer goedgekeurd en kunnen niet worden uitgevoerd”, zegt Van Pallandt. Reguliere lijndienstvluchten zijn nog wel gewoon toegestaan.
DAE heeft door de maatregel drie wekelijkse ‘non-regular’ vluchten van Curaçao naar Valencia en één naar Caracas moeten schrappen. “Wij hebben opnieuw een aanvraag voor deze vier vluchten ingediend als regular flight. Volgens het luchtvaartverdrag zou die aanvraag goedgekeurd moeten worden. We zullen zien.”
Het Arubaanse Tiara Air lukt het vooralsnog niet om aan zo’n vaste vergunning te komen. “Tot nu toe vroegen ze wekelijks de vergunning aan voor de charters'', aldus directeur Peter Steinmetz van Aruba Airport Authority. Om deze reden heeft de maatschappij tot nader order alle vluchten naar het Venezolaanse Punto Fijo opgeschort.
Van Pallandt vindt het jammer dat de chartervluchten niet meer worden toegestaan door Venezuela. “Voor Curaçao en Aruba als bestemmingen is deze ontwikkeling niet goed. Vooral tijdens carnaval geven extra vluchten een impuls aan de economie.”
(c) Reismedia / ANP
De afgelopen jaren kwamen veel Venezolanen naar de eilanden om hun valuta in dollars om te zetten. Sinds wisselen in Venezuela strafbaar is, heeft dat geleid tot het ontstaan van een zwarte markt die woekerprijzen hanteert.
Floris van Pallandt, directeur van Dutch Antilles Express (DAE), bevestigt tegenover Luchtvaartnieuws.nl de problematiek. “Venezuela heeft aangegeven dat non-regular flights, chartervluchten dus, niet langer zullen worden goedgekeurd.”
DAE en Insel Air voerden een deel van de lijndienstvluchten uit op een zogeheten permit voor non-regular flights. "Ook deze vluchten worden dus niet langer goedgekeurd en kunnen niet worden uitgevoerd”, zegt Van Pallandt. Reguliere lijndienstvluchten zijn nog wel gewoon toegestaan.
DAE heeft door de maatregel drie wekelijkse ‘non-regular’ vluchten van Curaçao naar Valencia en één naar Caracas moeten schrappen. “Wij hebben opnieuw een aanvraag voor deze vier vluchten ingediend als regular flight. Volgens het luchtvaartverdrag zou die aanvraag goedgekeurd moeten worden. We zullen zien.”
Het Arubaanse Tiara Air lukt het vooralsnog niet om aan zo’n vaste vergunning te komen. “Tot nu toe vroegen ze wekelijks de vergunning aan voor de charters'', aldus directeur Peter Steinmetz van Aruba Airport Authority. Om deze reden heeft de maatschappij tot nader order alle vluchten naar het Venezolaanse Punto Fijo opgeschort.
Van Pallandt vindt het jammer dat de chartervluchten niet meer worden toegestaan door Venezuela. “Voor Curaçao en Aruba als bestemmingen is deze ontwikkeling niet goed. Vooral tijdens carnaval geven extra vluchten een impuls aan de economie.”
(c) Reismedia / ANP