CHARLEROI - Ryanair dreigt veel minder vluchten te zullen uitvoeren op de luchthaven van Charleroi als de Waalse regering de plannen doorzet voor het opleggen van een heffing per vliegticket van drie euro in 2014. Dit heeft de prijsvechter donderdag gezegd. De Ierse maatschappij dreigt zeventien procent van de vluchten te zullen schrappen op Brussels South Charleroi Airport (BSCA), zoals de luchthaven officieel heet.
De Waalse overheid is eigenaar van BSCA. De regering van het gewest (België heeft drie gewesten: Wallonië, Vlaanderen en Brussel) wil per 1 januari 2014 de heffing laten ingaan, om de tekorten op de algemene begroting te verminderen. De federale Belgische regering moet hier nog wel toestemming voor geven.
Het Waals Gewest heeft Ryanair jarenlang geholpen, onder meer met kortingen op de landingsrechten. Ook kreeg de lowcostcarrier voordelen bij de afhandeling van bagage en passagiers en kreeg het een premie voor nieuwe routes vanaf Charleroi.
Geen zorgen
Volgens de Walen hoeft Ryanair zich dan ook geen zorgen te maken, want de maatschappij krijgt niet te maken met meer lasten. Het zijn de passagiers die de drie euro belasting moeten opbrengen, bovenop een bijdrage van 2,20 euro extra die Ryanair zelf al incasseert. “Ryanair hoeft niets extra’s te betalen”, zei de Waalse minister voor mobiliteit, André Antoine, in de Belgische pers.
Maar Ryanair is ‘not amused’. Een woordvoerder in Dublin zei te verwachten dat BSCA zich met de heffing uit de markt prijst. “Studies in Duitsland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk hebben aangetoond hoeveel schade heffingen aanrichten op het verkeer en het aantal banen.”
Vorig jaar vervoerde Ryanair 5,35 miljoen passagiers via Charleroi, dat is 82 procent van alle passagiersverkeer op de luchthaven. Dit jaar verwacht Ryanair op zes miljoen passagiers uit te komen. Een vermindering van zeventien procent - onduidelijk is hoe Ryanair op dat getal uitkomt - zou een miljoen minder passagiers betekenen.
Dreigementen
Ryanair staat bekend om zijn vele ‘dreigementen’. De maatschappij reageert doorgaans fel wanneer overheden ingrijpen in de luchtvaart, zoals met heffingen op tickets. Ryanair voegt de daad niet altijd bij het woord, maar soms ook wel. Toen Duitsland in 2011 een tickettax invoerde verminderde Ryanair daadwerkelijk zijn vluchten.
Zo schrapte Ryanair als 'represaille' dertien bestemmingen op Airport Weeze, vlak over de grens bij Arnhem, met een behoorlijke daling van het aantal passagiers als gevolg. Ryanair nam in 2012 en 2013 op Weeze weliswaar enkele bestemmingen opnieuw op in de dienstregeling, maar de passagiersaantallen zullen ook dit jaar nog niet boven die van 2010 uitkomen.
Van onze redactie