In de tak van de luchtvaartsport waar ik me in beweeg, staat één ding vast, namelijk, niets staat vast! Zo zijn wij geregelde gebruikers van woorden als zouden moeten,planning en ook de combinatie als…dan komt veel voor. In het volgende geval niet minder.
Zo liep ik in een Duits kuuroord ergens in de Eiffel, niet ver van Maastricht, te genieten van de heersende rust, en ook mijn persoonlijke rust. De dagen ervoor hadden we twee nachten achter elkaar de hele nacht gevlogen. Nu even tijd om om te schakelen en bij te komen, gelukkig staat de volgende vlucht (daar is er al één) gepland voor een dag later, 1700 local time.
Daar gaat de BlackBerry; "Dear crew, please be informed that tomorrow's flight is now scheduled for tonight, 2200Z departure!"
Onmiddellijk schiet je in rustende staat verkerende lichaam twee versnellingen omhoog en begint het rekenen. 2200Z = 2300 local time. Twee uur van tevoren aanwezig, hotel ->vliegveld is 45 minuten, zeg een uur, dus 2000 local time bij hotel weg. Hoe laat is het nu? 1400 uur!
Enigszins gerustgesteld door de tijd die nog over is, zakken lichaam en geest weer in cruise stand. Sluit Moskou (onze bestemming) niet rond onze (weer één) verwachte aankomsttijd?
De BlackBerry; "Dear ops (operations), please check UUWW notam'd closing times."
Het antwoord laat niet lang op zich wachten en al snel lees ik de 'geruststellende' woorden; “the 0050Z estimated time of arrival shouldn't be a problem.”
Dat klopt! Dus met veertig minuten speling, bereiden we het vliegtuig voor.
Naast alle variabellen van het vliegen zelf, is in de (business)luchtvaart niets zo onberekenbaar als de passagiers. De tijd verstrijkt en zo ook onze laatst mogelijke Take Off tijd, zonder één teken van de passagiers. Weer overleg met operations.
Dan komen anderhalf uur later de passagiers, in laten we zeggen 'licht beschonken toestand', aan.
De sluitingstijd die ons de nodige stress opleverde, mist dit effect bij onze passagiers volledig... "I wwwilll calll my vffriend, he owner offf aipot! Of woorden van die strekking. En inderdaad, met zulke vrienden is zoiets onzinnigs als sluitingstijd van een vliegveld geen enkel probleem.
Kort daarop volgt in twee klaringen een unrestricted climb naar FL410 en DIRECT BOKSU ca 600nm(!) verderop op de Pools/Wit-Russische grens. De geneugten van nachtvliegen! Daardoor wordt na slechts twee uur al de daling en nadering naar baan 24 van Moskou’s Vnukovo ingezet. Bochtje hier, landing daar en deze vlucht is ook weer klaar.
Zeer tevreden over dit resultaat, nadat de passagiers het toestel verlaten hebben, kijken wij elkaar aan. Wij verzekeren elkaar ervan dat deze passagiers ons wel erg dankbaar zouden zijn voor onze getoonde flexibiliteit en met dit resultaat.
De cabin attendant echter heeft ander nieuws. Zo'n vijftien minuten voor de daling werden drank en sigaretten onze vriend te veel. En blijkt zijn dank slechts een zuur riekend tapijt te zijn...
Eric van Walsem
Learjet-piloot