Paul Grove: Milieu

24 juni 2019

Er gaat geen dag voorbij of je leest weer over het milieu, vooral wat vliegen betreft. Het nieuwste woord is vliegschaamte, hoe verzin je het.

De windmolen moet het gaan oplossen.

Het landschap wordt massaal verziekt door de geplaatste windmolens, daar is iedereen het wel over eens. De massale horizonvervuiling, de onrustig draaiende wieken en nog erger, die voorbij vliegende schaduwen van de wieken. Dan nog het geluid en in de winter de rondvliegende stukken ijs die er vanaf worden geslingerd. Heel veel vogels worden gedood door de wieken met tipsnelheden van wel 400 km per uur.

Om een windmolen te bouwen, te plaatsen, te onderhouden en weer af te breken kost energie, ongelooflijk veel energie. Zal een windmolen ooit de energie opbrengen die het zelf heeft gekost of nog zal kosten? Ook is het nog de vraag wat te doen met die grote hoeveelheden kunststof die bij het afbreken vrijkomen.

Geplaatst vermogen is ook zo’n misleidende term, je kan plaatsen wat je wil maar zonder wind is er geen vermogen. Zomers is er vrijwel geen wind met een sterkte van 4  of meer op de schaal van Beaufort. Onder die windsnelheid brengt een windmolen weinig tot niets op. Bij storm ook niet want bij windkracht 10 worden de molens stilgelegd. Kortom, ik zie niets in windmolens om het klimaat te redden.

Wat wel helpt is te stoppen met het wereldwijd kappen van het regenwoud en dat kan. Tropisch regenwoud neemt een ongelooflijke grote hoeveelheid CO2 uit de lucht op en dat is ook hard nodig. Hoe meer je kapt voor de tuinstoeltjes en kozijnen, hoe minder er opgenomen wordt. Ook iedere burger heeft zo zijn eigen verantwoordelijkheid. De burger die protesteert tegen het lawaai en de uitstoot van de luchtvaart, vanuit een hardhouten tuinstoeltje, is hypocriet.

Nederland moet, om te beginnen, een totaal verbod instellen op import van hardhout. Ook het zo genaamde goedgekeurd hardhout, want daar wordt ook mee gefraudeerd.
Nederland moet massaal langs de wegen, achter een greppel, bomen planten; beuk, eik en iep en ander Europees hardhout. Dit is een overheidstaak, daar de tragere groei van Europees hardhout het voor bedrijven oninteressant maakt daarin te investeren.

Wat wel terecht zou zijn is wanneer er betaald gaat worden aan landen met tropisch regenwouden voor het uit de lucht halen van CO2. Bedrijven betalen voor de uitstoot, dan is het niet anders dan terecht dat die gelden gaan naar de landen met tropisch regenwoud, omdat deze landen, met hun regenwouden, CO2 weer uit de lucht te halen.
Zo brengt een tropisch regenwoud meer op dan met het verbranden of kappen ervan, voor palmolie of sojaproductie.
Wellicht een mooie en zinnige taak voor de Verenigde Naties, Nederland zou dat bij de VN kunnen gaan voorstellen.

Gaan we straks elektrisch vliegen, zal de stroom toch ergens vandaan moeten komen.
Helaas, de kernfusie centrale is nog ver weg, het proefmodel van ITER in Zuid-Frankrijk gaat pas energie leveren over een jaar of 10 tot 15.
Wat een snellere mogelijkheid kan zijn, is de verdere ontwikkeling van de Thorium centrale, weinig afval en met een aanzienlijk kortere halveringstijd.

Wat direct mogelijk is om te bouwen, is het elektrische luchtschip. Een luchtschip wat met nano techniek zo is gemaakt dat het geen helium meer verliest, dat was het grote probleem uit het verleden. Vliegen 100 % milieuneutraal. Een luchtschip dat rondom bekleed is met zonnepanelen, zoveel dat het ook zonder zon elektrisch kan vliegen. De noodzakelijke hangaars kunnen ook vol worden gehangen met zonnepanelen zodat het luchtschip ‘s nachts kan worden opgeladen.

Waterstof kan ook gebruikt worden als opslagmiddel van elektriciteit.
U ziet, er zijn heel wat mogelijkheden om de luchtvaart een stuk milieuvriendelijker te maken, maar ik denk toch dat zonder een politiek besluit op korte termijn, er weinig van terecht komt.

Met al het gedoe rond Lelystad Airport kan ik de politiek maar een advies geven: bestem dit vliegveld voor de ontwikkeling van het elektrische luchtschip. 100 jaar geleden was het al mogelijk om een gigantisch luchtschip te bouwen van 300 meter lang. Een bezoek aan het Zeppelin museum in Friedrichshafen kan ik u aanbevelen, zeer indrukwekkend. Ongelooflijk dat het met 4 motoren van meer dan 1000 kg per stuk ook nog ca 40 passagiers en evenveel bemanningsleden de oceanen over kon vliegen. Daarbij hadden de passagiers een eigen hut alsof het een cruiseschip betrof.

Nu, met de lichtere en sterkere materialen die ons heden ten dage ter beschikking staan, moet dat veel beter kunnen. Stel grond en subsidie ter beschikking om op vliegveld Lelystad een productiehangaar te bouwen. Laat onze universiteiten meedenken aan de ontwikkeling van een modern elektrisch luchtschip. Geld is er genoeg, de Nederlandse staatsschuld is minder dan de helft van de Belgische en een fractie van de Italiaanse staatsschuld. De overheid moet gaan investeren in het milieu in plaats van te praten erover.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

21-12-22, 11:12
02-08-21, 08:08
23-11-20, 10:11
23-11-20, 10:11
16-07-20, 12:07
24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen