Helaas ken ik meerdere mensen die ernstig gewond zijn geraakt door machines. Een voet eraf door een maaimachine, een hand eraf door een kettingzaag en diverse ongevallen met cirkelzaagmachines, een decoupeerzaag die een vinger meeneemt, een auto die van de krik valt. Meestal betreft het hier amateurs, zonder technische opleiding die denken van ‘dat doe ik wel even’.
Wanneer je met een machine gaat werken zijn er een paar regels die je in acht moet nemen. Primair moet je uitgerust zijn. Geen restanten in je lichaam van wat dan ook, denk niet dat alcohol de volgende morgen al afgebroken is in je lichaam. Wees voorbereid op alles, je kan struikelen, een elektrisch kabel doorknippen, die daarna nog vaak onder stroom staat. Een slijpschijf kan desintegreren, de stukken kunnen je een oog kosten, een stuk hout dat je door wil zagen kan weggeschoten worden, een kettingzaag, laat ik daar maar helemaal niets meer van zeggen.
Ik werd eens gevraagd in een bedrijf of er nog wat verbeterd kon worden. Ik zag iemand onderdelen schoonmaken met benzine. Ik zei dat hij dat beter buiten kon doen. Zijn reactie was: het is maar weinig, je ruikt het niet eens. Hij wist blijkbaar niet dat benzinedamp zwaarder is dan lucht. Ik zei hem dat wanneer je die slijptol daar op de grond aanzet, er een explosie ontstaat. Ook vroeg ik waarom de beschermkappen van de lampen waren gehaald. Dat was om meer licht te krijgen, maar hij wist niet dat t- buizen 150 graden warm zijn en een stofexplosie kunnen veroorzaken. Training en scholing van personeel en rekening houden met het ergste, is zeer belangrijk.
Ook piloten moeten voorbereid zijn op het ergste. Een piloot krijgt ieder half jaar training in van alles wat aan boord mis kan gaan en dat is veel. Gelukkig is de standaard van piloten hoog, zo ook die van technisch personeel, minstens zo belangrijk. Je vliegt met cabinepersoneel dat als voornaamste taak heeft op te treden bij calamiteiten, daarvoor zijn ze getraind.
Wanneer je een vlucht gaat uitvoeren heb je veel te doen en te controleren. Zo moet je ook een brandstofberekening maken, zo min mogelijk meenemen want iedere kilo kost geld. Toch neem je extra brandstof mee, allereerst om naar een uitwijkvliegveld te vliegen voor het geval dat het vliegveld van bestemming plotseling gesloten is, dan nog extra voor onvoorzien, kortom je houdt rekening met zaken die je liever niet meemaakt.
Ook de leiding van een bedrijf moet rekening houden met allerlei zaken die ze liever niet meemaken.
Zo moet er voldoende materiaal zijn voor de productie, voldoende technische kennis. Voldoende personeel om de productie te leveren. Voldoende blusmateriaal, voldoende vluchtroutes bij calamiteiten en ga zo maar door.
Ook de leiding van vliegmaatschappijen moet met veel rekening houden, ook en vooral met zaken die minder leuk zijn. Zo zijn er draaiboeken voor het geval er een toestel neerstort. Opvangen van nabestaanden. Verwijderen van maatschappijkenmerken op de wrakstukken. Het samenstellen van een onderzoeksteam. En ga zo maar door.
Ook u doet uw veiligheidsriem vast voor uw veiligheid.
Een vliegmaatschappij moet ook rekening houden met ander onvoorzien. Natuurlijk is het zaak om zo veel mogelijk klanten aan te trekken, maar wat te doen wanneer ze wegblijven? Wat te doen wanneer er weer een A-griep uitbreekt? Een Spaanse griep? Weer een uitbraak van SARS? Of Mexicaanse griep?
Wat te doen bij een grote pandemie en er helemaal geen passagiers meer gaan boeken? Wat wanneer de overheid je hele vliegoperatie onmogelijk maakt?
Al deze zaken behoren goed doordacht te zijn, hoe gaat het bedrijf dat overleven? Zeer belangrijk is hoe alles gefinancierd is. Kan je snel van de leasetoestellen afkomen? Heb je vastgoed zoals hangaars en kantoren in eigendom? Of is er op alles hypotheek gegeven? Of is het gehuurd en kan je die contracten opzeggen? Is het mogelijk om op een zo goedkoop mogelijke manier van personeel af te komen? Je kan piloten wel ontslaan met een afvloeiregeling, maar wanneer je later weer vliegers moet gaan aannemen, heb je dubbele kosten.
Omdat je bij een vliegmaatschappij het hebt over enorme vaste lasten, moeten dit soort zaken al in een vroeg stadium goed en terdege geregeld zijn. Nu we midden in een pandemie zijn terechtgekomen komt de aap uit de mouw, was hiermee rekening gehouden of niet? Laat ik de indruk hebben van niet. Het is als vliegen naar je bestemming zonder brandstof voor een uitwijkhaven; wanneer je dat als piloot doet, ben je ontslagen en terecht.
Nu de ene na de andere vliegmaatschappij failliet gaat, of aan het overheidsinfuus hangt, ben ik benieuwd wat er nu gaat gebeuren.
Laat ik nog een ding hierover zeggen: er is een zeer asociale vliegmaatschappij in Europa, die op dit punt zijn zaakjes beter voor elkaar had.