Werk aan de winkel.
De luchtvaart is al jaren een ondergeschoven kindje. Beslissingen blijven uit.
Het vooruit schuiven van beslissingen lijkt wel regel.
Naar mijn mening is het grootste probleem het gebrek aan kennis en overzicht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het om de drie jaar vervangen van de Directeur Generaal bij dit ministerie is geen goede zaak. Juist bij dit ministerie is vakkennis noodzakelijk. Zonder kennis van zaken is het moeilijk om richting te geven aan luchtvaartbeleid. Begin met dit ministerie uit te breiden met vaklieden. Oud-verkeersleiders, piloten en ander personeel uit de luchtvaartbranche. Hun inbreng kan plannen haalbaarder maken. Maak ook meer gebruik van universiteiten, hun kennis en tijd voor onderzoek is onmisbaar.
Openstelling.
Maak alle vliegvelden, dus ook de militaire vliegvelden, geschikt als uitwijkluchthaven in geval van calamiteiten. Een verkeersvliegtuig met problemen moet ieder geschikt vliegveld direct kunnen gebruiken. De enorme drukte tegenwoordig in het luchtruim maakt dat noodzakelijk. Bij het plotseling sluiten van bijvoorbeeld Schiphol bij calamiteiten, moeten tientallen vliegtuigen in korte tijd een andere landingsplaats zien te vinden. Met zijn allen naar bijvoorbeeld Rotterdam Airport is onmogelijk. De holding in gaan om daar een oplossing af te wachten, is dan ook onmogelijk, daar is onvoldoende brandstof voor aan boord.
Maastricht Aachen Airport.
Gebruik van de hele startbaan mogelijk maken. De huidige beperkingen, zoals de niet gebruikte 250 meter van de startbaan zijn onzinnig. Vrijgekomen huizen onder de aanvliegroute dicht bij de landingsbaan moeten worden opgekocht en worden afgebroken. Alleen zo kan de overlast op termijn verminderen.
Vliegbasis Leeuwarden.
Maak dit vliegveld geschikt om te mogen gebruiken door de burgerluchtvaart, als uitwijkluchthaven voor Groningen Airport Eelde. Dit maakt vliegveld Eelde interessanter, lees goedkoper, voor zijn gebruikers. De hoeveelheid meegenomen brandstof, nodig voor de vlucht naar de uitwijkhaven, kan dan verminderen.
Vliegveld Twente.
Gewoon weer openstellen voor de commerciële burgerluchtvaart. Prima vliegveld voor vracht- en vakantievluchten. Een nachtsluiting kan de overlast beperken.
Vliegveld Soesterberg.
Onderzoek of dit vliegveld, met zijn lange landingsbaan, geschikt kan worden gemaakt voor vrachtvluchten, alleen overdag en om als uitwijkvliegveld geschikt te maken. De centrale ligging van dit vliegveld maakt het daarvoor zeer geschikt. Zo kan Schiphol ook ontlast worden.
Schiphol naar zee.
Maak een voorselectie van de plannen die er zijn. Wat willen wij? Vijf banen? Of zijn twee banen voorlopig genoeg? Drie tunnels van dertig kilometer lang, of een dijk van acht kilometer? Wel of niet de afhandeling van passagiers op het vliegveld? Of willen we heen en weer gesleep van passagiers, bagage en personeel naar het oude Schiphol?
Ga het plan SchipholKatwijk onderzoeken, het is verreweg het goedkoopste ontwerp. Ook kijken naar de synergie met de kustversterking, recreatie en tegen de verzilting van Zuid-Holland. Golfslag centrale, windmolens en een jacht-zeehaven voor Katwijk zijn een paar van de vele voordelen van dit toekomstige vliegveld. Alleen bij dit plan is een geleidelijke overgang van Schiphol naar zee tegen lage kosten mogelijk.
Het politieke debat.
De tweede kamer maakt het de minister ook niet gemakkelijk. Het debat over het verplaatsen van Schiphol naar zee ging vaak over bijzaken. Bijvoorbeeld de kosten van het reinigen van de grond op Schiphol. Laten we het eerst hebben over de verplaatsing, dan kunnen we het na de opening hebben over de reiniging van grond. Opvallend is het gebrek aan voldoende kennis van enkele parlementsleden die luchtvaart in hun pakket hebben. Het gaat hier om miljarden belastinggeld, over overlast voor een miljoen of meer bewoners. Dan mag je wel verwachten dat men zich goed inleest in de materie.
Het huidige Schiphol.
Beter en constant baangebruik, zoals beter gebruik van de drie parallelle startbanen. Niet steeds wisselen van banen verhoogt de veiligheid. Juist de wisselmomenten van de startbanen kan zeer gevaarlijk zijn en zeker wanneer op dat moment calamiteiten plaatsvinden. Niemand weet meer waar hij aan toe is, welke baan is nog wel en welke niet meer in gebruik. Vliegtuigen cirkelen door elkaar en boven en onder elkaar.
Starten en landen door elkaar op dezelfde baan moet toch vaker mogelijk zijn?
Onderzoek naar de werkelijke geluidsoverlast vergeleken met buitenlandse vliegvelden.
Oud Schiphol.
Op lange termijn afbouwen van Schiphol. Het oude Schiphol kan dan gebruikt blijven voor vracht, vliegtuigonderhoud en als uitwijkhaven voor SchipholKatwijk. Daarvoor is de Buitenveldertbaan als dwarswindbaan zeer geschikt. Het zal sporadisch noodzakelijk zijn deze baan te gebruiken. De hoofdbaan blijft dan de Kaagbaan. Op deze manier drukt men de kosten van een vliegveld in zee.
Kleine luchtvaart.
Bevorderen van de kleine luchtvaart, vliegscholen, technisch personeel. Aan goed personeel is een groot gebrek. Is er al een oplossing voor de vijftig procent van het General Aviation-verkeer wat vliegveld Lelystad zal moeten verlaten?
Meer kleine vliegveldjes. Deze vliegveldjes moeten goed over Nederland worden verdeeld.
Lagere tarieven voor brevetten en examens, de tarieven voor brevetten van Kiwa zijn het hoogst ter wereld en daar is geen enkele rechtvaardiging voor.
Brevetverlenging gratis, zoals ook vaak in het buitenland.
Nieuwe technieken.
Wil dit kabinet werkelijk iets doen voor het milieu en oplossen van de files op termijn?
Ga dan de universiteiten ondersteunen met het onderzoek naar het elektrische luchtschip; het honderd procent energieneutrale vervoersmiddel. Dit ontwerp zou ook een miljoenensubsidie rechtvaardigen.
Het alternatief voor vliegen voor de korte afstand, dat kan de trein zijn. Echter, de huidige treinen zijn te langzaam en gebruiken teveel energie.
Onderzoeken de mogelijkheden binnen Europa voor de bouw van een Maglev-hogesnelheidslijnennet. Alleen dat is een goed alternatief voor vliegen. Parijs, Frankfurt, Berlijn, allemaal mogelijk in 1 uur. Middellandse zee in goed 2,5 uur, dat is een goed alternatief. Ik denk zelfs dat een goed deel van de Europese vluchten verleden tijd zijn met een goed Maglev lijnen net.
Hopelijk dat de minister werk gaat maken van dit lijstje goedbedoelde adviezen.
Luchtvaart is geen makkelijk dossier.
Paul Grove
[email protected]