Schiphol heeft met Ruud Sondag een tijdelijke opvolger gevonden voor president-directeur Dick Benschop, die wegens de recente chaos op de luchthaven zijn vertrek heeft aangekondigd. Troubleshooter Sondag blijkt een man met een brede staat van dienst, echter zonder ervaring in de luchtvaart tot op heden. Hoe dat zal uitpakken is de grote vraag.
Bij de nationale luchthaven draait het niet alleen om logistiek, maar vooral ook om stakeholders en grote klanten, zoals TUI en de KLM Groep. Dit zijn veeleisende en soms lastige bedrijven, die je door en door moet kennen en aandacht moet geven. En dan is er nog de Board of Airline Representatives In the Netherlands (BARIN) die veelvuldig aandacht zoekt en zo extra druk op de Schiphol-directie zet vanuit de publieke kant van het spectrum.
Eindverantwoordelijk zijn voor Schiphol is en was ook de afgelopen jaren een baan met een groot afbreukrisico. Een betrekking die je het beste op kunt pakken als je aan het einde van je carrière zit en niet meer zoveel te verliezen hebt of als interimmanager die tijdelijk kan huishouden en als het schrikeffect is uitgewerkt alweer op weg is naar een volgende klus. Ik begreep overigens dat Dick Benschop nog aan zal blijven tot 1 januari 2023. Dat lijken me twee lastige maanden.
De nieuwe topman Sondag gaat zijn klus klaren samen met financieel bestuurder Robert Carsouw en operationeel directeur Hanne Buis. Beiden dienden onder Benschop en zijn dus medeverantwoordelijk voor de situatie die is ontstaan en die het imago van de Nederlandse mainport zwaar hebben aangetast. Serieuze partijen denken dat Buis na Sondag de permanente topvrouw zal worden. Is dat wel de juiste beloning voor de ontstane ellende waar zij als operationeel directeur voor een belangrijk deel medeverantwoordelijk voor was?
De opdracht van Sondag is duidelijk: zorg dat de problemen met het personeel, leveranciers, vakbonden en klanten worden opgelost en maak van Schiphol weer een toonaangevende luchthaven zoals dit in het verleden het geval was. Breng verder het aantal vluchten per jaar terug naar 440.000. Iets dat overigens makkelijk realiseerbaar is door Ryanair, Easyjet en Vueling een alternatief aan te bieden die past bij hun lage kostenstructuur.
Ruud Sondag is aangesteld tot eind augustus 2023. Zijn opvolger mag daarna best een lijntje hebben naar Den Haag en de aandeelhoudende gemeentes Amsterdam en Rotterdam. Als Schiphol eenmaal weer goed functioneert en de claims vanuit de luchtvaartmaatschappijen voor schadevergoeding zijn afgehandeld, willen die aandeelhouders namelijk ook graag weer het jaarlijkse dividend opstrijken.
Mijn persoonlijke advies als opvolger van Sondag is de bestuurder Mel Kroon, lid van de raad van toezicht van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Kroon heeft een achtergrond in Aerospace Engineering en is goed thuis in het domein van luchtvaartorganisaties, mobiliteit en energie. Hij werkte voor Fokker en boekte succes en waardering bij netbeheerder TenneT. Laatstgenoemde bedrijf opereert als overheidsbedrijf in een commerciële markt, net als Schiphol.
Wie het ook gaat oppakken, het blijft de vraag of het ooit weer helemaal goed komt met Schiphol, vooral door de tekorten op de arbeidsmarkt, waar vooralsnog geen oplossing voor is. De bevolking vergrijst, terwijl er angst bestaat bij sommige politieke partijen om jonge buitenlandse werknemers te begroeten om te zorgen voor balans op de arbeidsmarkt.
Waar de nieuwe directie in ieder geval rekening mee moet houden zijn personen met veel exposure die karaktermoord niet schuwen.
Rob Somsen
Directeur Reismedia Group