Waarom moeten sommige dingen zo lang duren? Om de passagiers op de Eurostar vanuit Nederland niet meer te laten uitstappen voor paspoortcontrole moet meer dan een jaar politiek en ambtelijk werk worden verricht. Fantastisch dat er een garantiefonds voor vliegtickets komt, maar waarom gaat de invoering twee jaar duren?
Dat ticketfonds is overigens nog helemaal niet zeker. De plannen lagen nog niet op tafel, of politieke partijen hadden er al hun mening over. Ook grootste regeringspartij VVD liet er zich bij de lancering van het plan door ANVR, ANWB, SGR en Consumentenbond negatief over uit, verwijzend naar de mogelijkheid van een ticketverzekering, in plaats van naar de duizenden gedupeerde passagiers en reisondernemingen te kijken
KLM negatief
Helaas deed de KLM dat in De Telegraaf bij monde van Nederland-directeur Harm Kreulen afgelopen maandag ook. “Betrouwbare en financieel gezonde maatschappijen worden gedwongen gelden te heffen om de consument zekerheid te geven voor mindere bedrijven. Daarmee geef je concurrentie-elementen uit handen”, stelde hij.
Alsof de consument ook maar enig zicht heeft op de financiële positie van airlines. Alsof solide maatschappijen zoals de KLM openlijk concurreren met negatieve mededelingen over concurrenten. En dan dat ‘gelden heffen’. Het gaat waarschijnlijk over een kwartje per ticket, misschien gelijktijdig geheven met de vliegtaks. Niemand die het merkt.
Voor het imago van de luchtvaartsector en de reisbranche is een extra ticketgarantiefonds bij de juweeltjes die er al zijn bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden een prima zaak. Hoe minder het risico, hoe eerder de consument een (vlieg)vakantie zal boeken. Daar profiteert de hele toeristische industrie van. Daarom is het zo jammer dat het zo lang moet duren. En als de hele sector het breed gedragen wil, waar bemoeit de politiek zich dan eigenlijk mee, kun je je afvragen. En dat doe ik.
Jan Lokhoff
[email protected]
Deze column verscheen eerder op Reisbizz.nl.