Mensen, zoals u en ik, zitten het liefst met ons gezicht in de rijrichting, dat zijn we zo gewend.
In de auto, op de fiets of op de motor, altijd in de rijrichting. In bus, tram of trein heeft men de mogelijkheid te kiezen en ook daar zie je dat men alleen kiest voor achterstevoren te reizen wanneer de andere stoelen al bezet zijn.
Toch is dat vreemd, het veiligst zit je met je rug in de rijrichting. Bij plotseling remmen of bij een botsing word je in de stoel gedrukt. Iemand die in de rijrichting zit wordt uit zijn stoel gelanceerd, daarom heeft men in auto’s stoelriemen. Vreemd dat die niet te vinden zijn in de trein of bus.
Wanneer jij veilig met de rug in de rijrichting zit krijg je de persoon die tegenover je zit met een enorme klap bovenop je, dat kan zijn met de snelheid die het voertuig had net voor het ongeval.
Heel in het begin van het straalvliegtuigtijdperk waren er vliegtuigen die een deel van de stoelen geplaatst hadden naar achteren kijkend. Passagiers vonden dat niet prettig en dus werd dat niet doorgezet.
Te begrijpen is dat wel, een vliegtuig vliegt met zijn neus ongeveer 3 graden omhoog. Het gangpad loopt dan ook 3 graad omhoog naar voren. Wil je dat compenseren, dan moet je die stoelen die omgekeerd staan 6 graad achterover laten hellen en zo wordt het steeds complexer.
Bij treinen is dat niet. Daar zou je eigenlijk alle stoelen met de rug in de rijrichting moeten hebben.
Dan komt er weer een ander probleem, treinen rijden meestal voor of achteruit met dezelfde snelheid. Bij treinen zou je de helft van de stoelen omgekeerd kunnen hebben en dat is dan ook vaak het geval. Blijft het gemis aan stoelriemen.
Nu ik het toch heb over treinen, wanneer ze hetzelfde veiligheidsbeleid bij de spoorwegen zouden hebben als in de luchtvaart, zouden treinen anders worden gebouwd. Nu heeft een kopstaartbotsing bij treinen een enorme impact, de wagons kreukelen in elkaar als een harmonica, er vallen veel slachtoffers. Dat is totaal onnodig. Men kan treinen zo bouwen dat het chassis uit loopt in een punt naar links, natuurlijk beide uiteinden. Aan de buitenkant hoef je dat niet te zien. Maar bij een kop staart botsing zullen de twee treinen langs elkaar heen schuiven, de remweg wordt zo aanzienlijk langer. De overlevingskans bij dit soort ongevallen een stuk groter.
Nu de KLM ook gaat treinen tussen Brussel en Schiphol kunnen ze beginnen met deze eis te stellen bij nieuwe treinen. Iemand moet hiermee beginnen.
Maar ik wil het eigenlijk hebben over de vliegtuigstoel. In het vliegtuig wordt steeds weer van alles verzonnen om meer stoelen in het vliegtuig te krijgen, maar ook om meer luxe en privacy voor de passagier te bereiken.
Ik denk dat er eens goed gekeken moet worden om de lig- of slaapstoelen dwars of diagonaal op de vliegrichting te plaatsen. Zo kan je bereiken dat iedereen uit zijn plaats kan komen zonder over je buren heen te moeten stappen. Zou hier al onderzoek naar zijn gedaan? Eenmaal in de lucht maakt het totaal niet uit in welke richting je zit.
Zo zou je ook meer ruimte kunnen creëren om de handbagage naast of onder je eigen stoel te plaatsen. Vervolgens kan je ook de vloer en het plafond lager maken waardoor ruimte ontstaat voor een etage extra, alleen sta ruimte in de gang paden. Sta ruimte tussen de stoelen is geheel niet nodig. De huidige materialen waarvan vliegtuigen tegenwoordig zijn gemaakt, maken dat allemaal mogelijk.
De gangpaden van de onderste etage kunnen lager zijn dan het niveau van de stoelen. De gang paden van de bovenste etage kunnen hoger zijn dan het niveau van de stoelen aldaar.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de grootte van het vliegtuig. In toestellen met een rompdiameter groter dan een Boeing 737 kan je met een beetje inventiviteit op twee niveaus meer stoelen of bedden kwijt en met meer comfort.
Wanneer je zo allemaal kleine privévertrekken creëert met ieder een wand rond je stoel, wat al vaak het geval is, kan je ook een horizontaal rolgordijn aanbrengen. Wil iemand gaan slapen en niet gestoord worden trek je het rolgordijn boven je hoofd dicht en wordt het echt donker, lijkt mij ideaal.
Zo ziet u, er is nog heel veel mogelijk.
Wij zullen het gaan zien.
Paul Grove
[email protected]