Vanaf het eerste begin ben ik tegen de uitbreiding van Lelystad Airport geweest. Het zeer drukke General Aviation-verkeer aldaar maakte de komst van grote toestellen zeer onwenselijk. De verschillen in snelheid en zeker ook de wake, de turbulentie achter deze toestellen, maken de combinatie van grote vliegtuigen met GA gevaarlijk. Dit geeft vooral voor kleine toestellen veel vertragingen, zowel op de grond als in de lucht.
De verwachte overlast door laag vliegende passagierstoestellen heeft nu al, nog voordat het eerste vliegtuig vertrokken is, tot massale protesten in een groot gebied geleid. De luchtvaart stoot zoals bekend veel CO2 en andere stoffen uit, waaronder stikstof. Daarom hoor je overal dat het luchtverkeer moet inkrimpen, of beter, moet veranderen. Waterstof of elektrisch zijn een mogelijkheid.
Vliegen is in verhouding met andere vormen van vervoer zeer goedkoop. Het is niet alleen door het ontbreken van belasting op kerosine, wat nu indirect toch een beetje ingevoerd wordt met de vliegtax, maar vooral de grote efficiëntie. Bij vliegen heb je alleen een vliegveld nodig voor vertrek en aankomst, verder geen spoorstaven of bovenleiding, geen wegen en overgangen, geen tunnels of bruggen, geen benzinestations en noem maar op. Daardoor wordt er massaal gevlogen en dat gaat alleen maar meer worden.
Daarom stel ik een compromis voor.
Laten we Lelystad Airport alleen gebruiken voor vliegtuigen van meer dan 6000 kg, de huidige limiet, op voorwaarde dat die toestellen elektrisch vliegen. Zo stimuleer je de ontwikkeling ervan en hebben de omwonenden maar weinig of geen overlast. Het geluid wat deze toestellen produceren is alleen afkomstig van hun propellers en dat is gedurende de nadering vrijwel nihil en tijdens de start een stuk minder dan de meeste vliegtuigen tegenwoordig.
De nadelen die ik in het begin noemde met de huidige gebruikers van Lelystad zijn een stuk minder met elektrische toestellen. Ze zijn minder snel, minder groot en daardoor geven ze ook minder gevaarlijke turbulentie.
Een ander groot voordeel van elektrische toestellen is dat de uitstoot van groot vliegverkeer, wat niet goed meegenomen was in de milieuvergunningen, niet meer van toepassing is. Anders gezegd, niets staat de opening van vliegveld Lelystad voor grotere, maar wel elektrische toestellen, in de weg.
Wat ook een groot voordeel kan zijn, is dat de elektrische toestellen van nu en in de nabije toekomst, kleiner zijn en, zoals reeds genoemd, een lagere landingssnelheid hebben. Zo zijn deze toestellen zeer geschikt om verbindingen te onderhouden met kleinere vliegvelden, wellicht zelfs met een grasbaan en dichter bij steden. Zo breek je een nieuwe markt open.
Nu kan men al beginnen met de noodzakelijke infrastructuur, vooral voor het laden van batterijen en/of voor het wisselen ervan. Ik denk hierbij aan een voldoende zware hoogspanningsaansluiting. En stel voor elektrische vliegtuigen een halvering van de landingsgelden in.
Ook de nu geplande vertrek- en aankomstroutes kunnen flink verkort worden doordat de overlast van elektrische vliegtuigen beperkt is. Zo kort mogelijke routes zijn noodzakelijk omdat, zeker in het begin, de maximale vliegafstand van elektrische toestellen, maar zeer beperkt is.
Helemaal mooi zou het zijn wanneer een vliegtuigbouwer van elektrische toestellen zou besluiten zich op Lelystad te vestigen. Laten we die komst bevorderen door bijvoorbeeld hangaarruimte te subsidiëren.
Wanneer ook nog gebruik wordt gemaakt van het Europese herstelfonds nu het nog kan, dan blijven de kosten beperkt.
De politiek, met name de minister van I&W Mark Harbers, adviseer ik om op korte termijn Lelystad Airport open te stellen voor vliegtuigen van meer dan 6 ton wanneer ze een geheel elektrische voortstuwing hebben. Bijna alle infrastructuur is er al.
Door het elektrische vliegtuig in Lelystad te promoten stimuleer je de ontwikkeling ervan.
Lelystad Airport kan zodoende het eerste geheel elektrische vliegveld ter wereld worden.
Paul Grove