Je hoort het steeds meer, vooral uit de anti-luchtvaarthoek: op de korte afstanden kan je beter met de trein dan met het vliegtuig. Maar is dat wel zo? Laten we eens een paar punten aanhalen.
Het boeken van een treinreis kan nog aanzienlijk verbeterd worden. Bijvoorbeeld: je wil, met medeneming van een fiets, naar Nice. Lijkt me duidelijk, moet je aanklikken Nice ville, dat is natuurlijk hetzelfde. Krijg je de melding ‘bestemming niet duidelijk’, klik aan uit de lijst, wat je net al deed. 'Fiets mee' wordt er automatisch weer afgehaald. Ik kan zo wel doorgaan, verre van makkelijk. Heb ik het nog niet over het betalen van een reis.
De stations.
Terwijl je met het vliegtuig je winterjas thuis kan laten moet je dat bij een treinreis zeker niet doen. De meeste stations zijn nog volop voorbereid op de terugkeer van de stoomlocomotief. Zo min mogelijk een dak boven je hoofd, voor en achterkant van stations zijn vaak volledig open, de zijkanten ook, terwijl er alleen maar een passende doorgang voor de trein noodzakelijk is. Kan je zelfs nog deuren in plaatsen. Daar sta je dan uit te waaien met een paar koffers. Dat is toch geen service? Over koffers gesproken, service 0,0. Je moet ze achterlaten op het balkon, in de hoop dat ze er bij aankomst nog staan.
Op naar het zuiden.
Hoeveel keren moet je nog overstappen? Ga je met de TGV via Parijs dan heb je kans dat je met een taxi nog van station moet wisselen, echt goed over nagedacht.
Zelf ging ik in januari van Angouleme naar Mechelen. Geprobeerd via internet de reis te regelen. Wanneer je dat niet dagelijks doet is het vrijwel onmogelijk. Een doolhof aan informatie kriskras over je scherm. Gelukkig is er een kantoortje op 20 km van mijn huis, een middag open per week. Daar kreeg ik na een uur wachten op mijn beurt, een TGV-ticket voor slechts 63 euro. Eerlijk is eerlijk, dat was een koopje, normaal drie maal duurder. De ochtend van vertrek om 6.30 op het station. De trein bleek een kwartier vertraagd, dus een half uur met vrieskou in de wind gestaan.
De trein was geweldig, prima stoelen, stil en snel. Overstappen in Parijs, Marne la Vallée-Chessy, gelukkig op hetzelfde station. Perron werd pas vlak voor vertrek bekendgemaakt in verband met veiligheid. Voordat je dat weet, zoek je je rot op de borden waar je moet zijn. Overal zwaar bewapende militairen en politie, alsof ze elk moment verwachten dat de boel in de lucht vliegt. Op het moment dat het perron werd aangekondigd een run erheen. Trein in, op naar Brussel, via Lille. Hoge snelheid naar Lille, daar een half uur wachten en vervolgens hoge snelheid naar Brussel, daar overstappen op een stoptreintje naar Mechelen. Tijdens die rit in een lege trein bleek ik te staan in een eerste klas balkon, dat kan natuurlijk niet en ik werd weggestuurd naar de tweede klas. In Mechelen aangekomen een half uur wachten op de bus die ik gelukkig contant kon betalen, want waar krijg je als buitenlander een ov-kaart of iets dergelijks? Goed aangekomen op bestemming, bleek ik iets langer onderweg te zijn geweest dan met de auto, maar minder moe, dat was een groot voordeel. Met een vliegtuig was ik ook niet sneller geweest maar wel een stuk eenvoudiger.
Laatst geprobeerd met de trein, TGV, van Cremona naar Angouleme, bleek alleen mogelijk vanaf Milaan via Parijs twee maal overstappen met een reistijd van 19 uur. Vliegen kon van Verona naar Amsterdam, daar een taxi of trein en bus naar Rotterdam en een dag later door naar Bergerac, ook geen optie. Toch maar een auto gehuurd, wel ergens de auto gewisseld van een Italiaans kenteken in een Frans kenteken, dat bespaart je bijna 800 euro. Waarom hebben huurauto’s geen Europees kenteken? Zou een stuk beter zijn voor het milieu en de kosten kunnen omlaag. Ook hier zie je dat de auto de beste oplossing was.
Dan lijkt het me in een auto een stuk comfortabeler. Muziekje aan, eten en drinken bij de hand, niet overstappen, in de file rustig wachten tot het weer gaat rijden. Koffers veilig achterin en geen gesleep ermee. Auto’s krijgen steeds meer een additieve cruise control. Ook kan je nu al een auto kopen die keurig op de grote weg tussen de lijnen blijft rijden. Deze middelen laten je bijna automatisch in de file rijden, kortom de auto is en blijft de grootste concurrent voor het vliegtuig op de korte afstand dankzij de steeds maar weer verbeterende techniek.
Wanneer de spoorwegen niet drastisch het roer omgooien en eindelijk gaan inzetten op verbetering van de service, snelheid en gemak, zullen ze nooit een goed alternatief voor het vliegtuig en auto gaan worden. Een uurtje in de trein gaat nog wel, maar wil je verder dan kan je beter de trein ver links laten liggen.
Technisch gezien is er een goed alternatief van het vliegtuig op de korte tot middellange afstand, de Maglev. Daar moet op ingezet gaan worden. Met een snelheid van meer dan 500 km per uur, laag geluidsniveau en met een energierekening van 1/3 van een TGV, is het een goed alternatief voor het vliegtuig. Helaas, de aanleg is kostbaar. Zonder subsidie van de EU zal hij er nooit komen. Het is hier Europa en niet China of Japan, waar het wel kan.
De EU is een conservatieve, visieloze organisatie waar nooit iets zinnigs vandaan komt, zo lijkt het. Zeker niet op milieugebied, kijk maar naar de vrachtwagen die al meer dan een eeuw rondrijdt met een grote platte neus wat tien procent aan brandstof extra kost.
Voorlopig blijven we met veel plezier en gemak vliegen, een alternatief is er voorlopig niet.
Paul Grove
[email protected]