De laatste jaren maakt de luchtvaart een onstuimige groei door. Dat kan ook een enorm risico met zich meebrengen. Kunt u zich voorstellen dat de olieprijs weer naar een niveau gaat van enige jaren geleden? Volgend jaar is een prijsstijging van vijftig procent zeker niet ondenkbeeldig. Zeker niet, nu wereldwijd de economie aantrekt en de olieproducerende landen de kraan wat dicht aan het draaien zijn.
Wat is het gevolg? Ticketprijzen stijgen. Passagiers aantallen lopen terug. Omzet valt daardoor ook terug. Overschot aan toestellen wordt te koop gezet, maar brengt te weinig op. Leasecontracten worden niet meer verlengd. Ook de verkopen door vliegtuigproducenten komen tot een stand still. Personeel moet worden ontslagen. Ik probeer niet een overdreven somber toekomstbeeld neer te zetten, maar wel te waarschuwen, nu wereldwijd het vliegverkeer zo is toegenomen.
Vliegmaatschappijen moeten zich gaan indekken voor dit scenario. Ontbindende voorwaarde in leasecontracten moeten eens tegen het licht gehouden worden. Afvloeiingsregelingen voor nieuw personeel moeten wellicht wat bijgesteld worden. Staat er nog hypotheek op vastgoed, los het juist nu af. In een slechte tijd kunnen we die kosten niet gebruiken.
In het belang van het huidige personeel moet er een overlevingsscenario worden bedacht. En dan heb ik het nog niet over de marktverstorende werking uit de Golfregio. Er is werk aan de winkel! Juist nu het weer beter gaat, moeten de kosten verder omlaag. Dichter bij huis, een faillissement van Air France mag nooit de KLM meetrekken (of visa versa).
Paul Grove
[email protected]