Exact drie jaar geleden kreeg Bruno Bruins, destijds minister van Medische Zorg, tijdens een live televisieprogramma een briefje overhandigd, met daarin de melding van de eerste corona besmetting in Nederland. En de rest is geschiedenis.
Nu drie jaar later meldden wij, samen met GFK recentelijk dat we in jan 2023 een “alltime high” boekingsniveau hebben aangetikt. Prachtig natuurlijk.Business travel hikt daar wat achteraan.Terwijl de consument ondanks alle negatieve financieel-economische berichten (nog) niet van zijn stuk af te brengen is als het om het boeken van een vakantie gaat, sluipt er bij ondernemers toch geleidelijk aan wat voorzichtigheid in en dat merken wij in de omzetten. Al met al is de blik van de reissector nu vooruit gericht en hopen we de pandemie ellende achter ons te hebben gelaten.
De volgende “hobbel” doemt op. De toekomst van de luchtvaart in Nederland houdt de gemoederen bezig. Eigenlijk is het ook meer een “kruispunt” dan een “hobbel”. En nu maar hopen dat de politiek de juiste afslag kiest. Vooralsnog heeft het kabinet moeite om überhaupt voor te sorteren. Dat geldt overigens voor meerdere grote maatschappelijke uitdagingen, luchtvaart niet uitgezonderd.
De voorgenomen krimp van Schiphol, de (nog niet) ingerichte overlegstructuur met álle betrokken partijen, de positie van Lelystad, er is inmiddels is een redelijk onontwarbare kluwen aan problemen ontstaan. Wat mij in al die discussies tegen de borst stuit, is dat een hele belangrijke groep snel wordt vergeten tw de klant, de gebruiker van Schiphol, de Nederlandse reiziger ( vakantieganger of zakenreiziger).
Het klinkt wat populistisch maar wie stond er het afgelopen jaar uren in de rij op Schiphol? Niet de transferpassagier, niet de Amerikaan die via Schiphol richting verre oorden vloog. De insteek van de ANVR is dat ook het geluid en het belang van de Nederlandse reiziger gehoord en meegenomen moet worden bij toekomstige beslissingen. Daar zullen wij ons hard voor maken.