SYDNEY - Qantas voert de capaciteit op vluchten binnen Australië flink op. Niet alleen opent de luchtvaartmaatschappij zeven nieuwe binnenlandse routes, ook worden vaker widebody’s ingezet op vluchten tussen de belangrijkste steden.
Tot eind dit jaar ligt de reguliere internationale vluchtuitvoering stil, afgezien van vluchten binnen de ‘air travel bubble’ met Nieuw-Zeeland. Qantas zoekt daarom naar mogelijkheden om binnen Australië meer omzet te genereren, in plaats van vliegtuigen aan de grond te houden.
Sinds vorig jaar kondigde Qantas al 45 nieuwe binnenlandse routes aan. Nieuwe routes zijn vooral gericht op het binnenlandse toerisme. Zo wordt gevlogen van Townsville naar Adelaide, Melbourne en Sydney, van Adelaide naar Cairns en Hobart en nieuw zijn Perth-Gold Coast en Sydney-Uluru, de laatste vanaf maart volgend jaar.
Vijf van de nieuwe binnenlandse routes worden door regionale partner Alliance Airlines uitgevoerd met Embraer 190’s. Die vluchten vinden plaats onder de vlag van QantasLink, het regionale filiaal van Qantas.
Widebody's
Qantas start daarnaast met de inzet van Boeing 787-9 Dreamliners (236 stoelen) op vluchten van Sydney naar Perth. Het gaat om maximaal negen vluchten per week. Airbus A330-200’s worden ingezet op vluchten van Darwin naar Sydney en Brisbane, en gaan daarnaast vaker dienst doen op vluchten van Perth naar Sydney en Melbourne.
Dankzij de extra binnenlandse capaciteit groeit de algehele capaciteit van Qantas in de komende maanden weer naar het pre-coronaniveau, ondanks het ontbreken van de internationale vluchten naar Azië, Europa en Noord-Amerika. Het marktaandeel komt uit op zeventig procent, zo meldt Qantas.