TOULOUSE - Na een dag praten over verduurzaming van de luchtvaart tijdens de Airbus Summit trakteerde de Europese vliegtuigbouwer de verzamelde journalisten, bloggers en vloggers in Toulouse op een rondleiding langs alle huidige paradepaardjes. Een overzicht.
Op lange afstanden zet Airbus in op de A330neo en de grotere A350, nu de productie van de A380 wordt beëindigd. Eén van de prototypes van de A350-900 wordt ingezet als testplatform om innovaties in de cabine te testen.
Tijdens de eerste dag van de Airbus Summit presenteerde Airbus de CityAirbus, een eVTOL die vanaf 2025 stil en zuinig door ’s werelds grote steden moet zoeven. Met twee schaalmodellen zijn al uitgebreide vliegproeven gedaan.
De A330-700L BelugaXL is het grote broertje van de A300-600ST, en wordt gebruikt om grote onderdelen als rompen en vleugels tussen de diverse productielocaties van Airbus in Frankrijk, Duitsland, Engeland en Spanje te vervoeren.
Met deze Airbus Helicopters (voorheen Eurocopter) H130 wordt een elektromotor getest die de heli voor dertig seconden van aandrijving voorziet in geval van een motorstoring. Later wil Airbus hybride helikopters op de markt brengen.
De Long Range-versie van de A321neo scoort goed. Het type is onder andere bedoeld voor trans-Atlantische vluchten, waar widebody’s te groot zijn.
Ook ATR is onderdeel van het Airbus-imperium. Hier een nieuwe ATR 72-600 voor het Roemeense Tarom, dat haar regionale luchtvloot een upgrade geeft.
Airbus leende een A320neo van easyJet, een belangrijke klant, om aan de gasten te tonen. Volgens topman Johan Lundgren draagt het type bij aan de vermindering van de uitstoot per vlucht.
Op Toulouse Airport wemelt het van de Airbus-toestellen die nog moeten worden afgeleverd. Zoals deze A350 voor Japan Airlines en A330neo voor Air Belgium.