De NS is onlangs gestart met de laatste testfase voor de nieuwe, snelle Intercity naar België. Reizigers die online een ticket kopen voor de IC Brussel, kunnen nu een uitnodiging krijgen om mee te rijden op de testritten met de nieuwe trein. Daardoor kunnen ze een half uur sneller tussen Brussel en Schiphol reizen.
Zoals eerder aangekondigd, gaat NS vanaf 15 december het aantal IC’s naar Brussel verdubbelen naar twee per uur. Naast de huidige, langzame trein die onderweg vaak stopt, komt er ook elk uur een snelle Intercity die tussen Amsterdam-Zuid (in plaats van Amsterdam Centraal) en Brussel-Zuid alleen op Schiphol, in Rotterdam en Antwerpen stopt.
Door het lagere aantal stops en doordat er nieuwe, snellere ICNG-B-treinen met een topsnelheid van 200 kilometer per uur ingezet worden, kunnen reizigers uit België straks dik een half uur sneller op Schiphol zijn zonder van de dure Eurostar gebruik te maken. Inmiddels is ook de naam van deze trein bekend: Eurocity Direct, zo heeft de NS tegenover Treinreiziger.nl bevestigd.
Voor de Eurocity Direct worden reizigers nu dus uitgenodigd om mee te reizen. Dat gebeurt een dag van tevoren per mail. Niet elke reiziger krijgt een uitnodiging, en deelname is niet verplicht. Tijdens de testfase rijdt de snelle Intercity nog wel slechts drie keer per dag in plaats van elk uur.
Niet alleen maar voordelen
Overigens heeft de nieuwe dienstregeling niet alleen maar voordelen voor Belgen die naar Schiphol willen: de stations Noorderkempen, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels Airport, Brussel-Noord en tijdelijk ook Brussel Centraal verliezen hun directe verbinding met de Nederlandse luchthaven.
De huidige, langzame IC Brussel (die straks Eurocity heet, zonder ‘Direct’ erachter) blijft weliswaar elk uur rijden, maar wordt per de start van de nieuwe dienstregeling op 15 december ingekort tot Rotterdam Centraal. Die komt daardoor niet meer op Schiphol en in Amsterdam.