AMSTERDAM - De Nederlandse reissector klimt na een dramatisch eerste half jaar uit het dal. Dat meldt luchtvaartjournalist Arnold Burlage zaterdagochtend (17 juli) in een achtergrondartikel in de Financiële Telegraaf. Het slechte weer van de afgelopen weken zorgt vooral voor een opleving van het aantal last-minute boekingen.
Op 1 juli was er volgens de reisbarometer van D-reizen nog sprake van een daling van het aantal verkochte vakanties met zes procent. Vanaf de eerste week in juli is er echter sprake van een inhaalslag met een plus van twintig procent ten opzichte van vorig jaar. In de derde week van juli lag dit zelfs op een plus dertig procent ten opzichte van 2003. D-reizen is als grootste onafhankelijke reisbureauketen met 170 reisbureaus en boekingen via Internet een onafhankelijke graadmeter voorde vakantiesector in ons land.
Misschien wordt het dit jaar uiteindelijk toch nog wel een plusje voor de hele sector”, zegt een hoopvolle Wim Desmet, directeur van Thomas Cook in de Benelux. Jaap Carpentier de Wolf, woordvoerder van concurrent TUI, is ook optimistisch. „Toch staan op dit moment de rendementen nog onder druk door de lage prijzen als gevolg van de felle concurrentie”, tekent hij daarbij aan tegenover Arnold Burlage.
Will van den Hoogen, directeur van D-reizen, is per saldo hoopvol gestemd. „Sinds begin juli is sprake van een toename in het reisbureaubezoek met veertig procent ten opzichte van vorig jaar. De toename op internet is zelfs tachtig procent. Opmerkelijk is trouwens, dat steeds meer klanten internet gebruiken voor de informatie, maar in de winkels komen boeken.”
Geduld noodzakelijk
Er treedt volgens het artikel in de Financiële Telegraaf echter langzaam maar zeker een andere verandering op in het boekingsgedrag die niet alleen het gevolg van de slechte weersomstandigheden is. „We zien de tendens van last-minute boekingen ook in het algemeen toenemen. De verandering is duidelijk; circa vijftig procent van de reizigers boekt de vakantie binnen de twee weken voor vertrek. Geduld voor touroperators is dus noodzakelijk en diegenen die inzicht in de markt hebben, houden deze capaciteit beschikbaar”, aldus Van den Hoogen in het ochtendblad.
Behalve laat beslissen lijkt de vakantieganger maar één ding te willen: lage prijzen, weet de Financiële Telegraaf te melden. Bij het grote publiek is er duidelijk sprake van een bespaartrend. Men gaat voor minder luxe en voor minder lang, bijvoorbeeld 12 dagen in plaats van 15 dagen. En er wordt zo veel mogelijk voor all-inclusive arrangementen gekozen, met name bij gezinsvakanties, zodat de kosten ook op de vakantiebestemming onder controle blijven. Vakanties worden vooral gezocht in de prijsklasse van 300 tot 400 euro per persoon.
Arnold Burlage citeert een geliefde uitspraak van een oud KLM-topman: „Een vliegtuigstoel, die leeg vertrekt of een bed dat een nacht onbeslapen blijft, is nooit meer te verkopen.” De reissector heeft daarop nog steeds geen definitief antwoord. Toch lijkt de toeristische bedrijfstak niet kapot te gaan aan de overvloed aan voordelige last-minutes. „Ook van kleine slokjes kun je dronken worden”, stelt Joop ter Haar, eigenaar van reisorganisatie OAD.
Op 1 juli was er volgens de reisbarometer van D-reizen nog sprake van een daling van het aantal verkochte vakanties met zes procent. Vanaf de eerste week in juli is er echter sprake van een inhaalslag met een plus van twintig procent ten opzichte van vorig jaar. In de derde week van juli lag dit zelfs op een plus dertig procent ten opzichte van 2003. D-reizen is als grootste onafhankelijke reisbureauketen met 170 reisbureaus en boekingen via Internet een onafhankelijke graadmeter voorde vakantiesector in ons land.
Misschien wordt het dit jaar uiteindelijk toch nog wel een plusje voor de hele sector”, zegt een hoopvolle Wim Desmet, directeur van Thomas Cook in de Benelux. Jaap Carpentier de Wolf, woordvoerder van concurrent TUI, is ook optimistisch. „Toch staan op dit moment de rendementen nog onder druk door de lage prijzen als gevolg van de felle concurrentie”, tekent hij daarbij aan tegenover Arnold Burlage.
Will van den Hoogen, directeur van D-reizen, is per saldo hoopvol gestemd. „Sinds begin juli is sprake van een toename in het reisbureaubezoek met veertig procent ten opzichte van vorig jaar. De toename op internet is zelfs tachtig procent. Opmerkelijk is trouwens, dat steeds meer klanten internet gebruiken voor de informatie, maar in de winkels komen boeken.”
Geduld noodzakelijk
Er treedt volgens het artikel in de Financiële Telegraaf echter langzaam maar zeker een andere verandering op in het boekingsgedrag die niet alleen het gevolg van de slechte weersomstandigheden is. „We zien de tendens van last-minute boekingen ook in het algemeen toenemen. De verandering is duidelijk; circa vijftig procent van de reizigers boekt de vakantie binnen de twee weken voor vertrek. Geduld voor touroperators is dus noodzakelijk en diegenen die inzicht in de markt hebben, houden deze capaciteit beschikbaar”, aldus Van den Hoogen in het ochtendblad.
Behalve laat beslissen lijkt de vakantieganger maar één ding te willen: lage prijzen, weet de Financiële Telegraaf te melden. Bij het grote publiek is er duidelijk sprake van een bespaartrend. Men gaat voor minder luxe en voor minder lang, bijvoorbeeld 12 dagen in plaats van 15 dagen. En er wordt zo veel mogelijk voor all-inclusive arrangementen gekozen, met name bij gezinsvakanties, zodat de kosten ook op de vakantiebestemming onder controle blijven. Vakanties worden vooral gezocht in de prijsklasse van 300 tot 400 euro per persoon.
Arnold Burlage citeert een geliefde uitspraak van een oud KLM-topman: „Een vliegtuigstoel, die leeg vertrekt of een bed dat een nacht onbeslapen blijft, is nooit meer te verkopen.” De reissector heeft daarop nog steeds geen definitief antwoord. Toch lijkt de toeristische bedrijfstak niet kapot te gaan aan de overvloed aan voordelige last-minutes. „Ook van kleine slokjes kun je dronken worden”, stelt Joop ter Haar, eigenaar van reisorganisatie OAD.