BRUSSEL - De internationale luchtvaartorganisatie IATA heeft de Europese transportcommissaris Jacques Barrot gevraagd de luchthaventarieven aan banden te leggen. Volgens de IATA is het gebruik van Europese luchthavens veel te hoog ten opzichte van andere werelddelen. De Europese Commissie werkt al aan een richtlijn voor de tarieven.
Volgens IATA-topman Giovanni Bisignani worden de tarieven op de meeste luchthavens alleen maar hoger in een tijd dat luchtvaartmaatschappijen juist steeds meer op kosten willen besparen. Zo verhoogde in de periode 2001-2004 Aeroports de Paris de kosten met 44 procent en Schiphol met 34 procent.
ACI Europe, de belangenorganisatie van de Europese luchthavens, stelt echter dat de tariefsverhogingen noodzakelijk zijn met het oog op de groei van de luchtvaart. Tot 2020 wordt een verdubbeling van het aantal passagiers verwacht tot twee miljard per jaar.
Om de groei op te vangen moet worden geïnvesteerd. Om dat te bekostigen zijn volgens ACI Europe verhogingen van de start- en landingsgelden onvermijdelijk. Wanneer de luchthavens niet kunnen investeren waarschuwt de organisatie voor overdrukke luchthavens, vertragingen en minder service.
Volgens IATA-topman Giovanni Bisignani worden de tarieven op de meeste luchthavens alleen maar hoger in een tijd dat luchtvaartmaatschappijen juist steeds meer op kosten willen besparen. Zo verhoogde in de periode 2001-2004 Aeroports de Paris de kosten met 44 procent en Schiphol met 34 procent.
ACI Europe, de belangenorganisatie van de Europese luchthavens, stelt echter dat de tariefsverhogingen noodzakelijk zijn met het oog op de groei van de luchtvaart. Tot 2020 wordt een verdubbeling van het aantal passagiers verwacht tot twee miljard per jaar.
Om de groei op te vangen moet worden geïnvesteerd. Om dat te bekostigen zijn volgens ACI Europe verhogingen van de start- en landingsgelden onvermijdelijk. Wanneer de luchthavens niet kunnen investeren waarschuwt de organisatie voor overdrukke luchthavens, vertragingen en minder service.