BRUSSEL - KLM gaat bijdragen aan de kosten van de reorganisatie van Air France-KLM. De maatschappij moet ruim 700 miljoen euro voor haar rekening nemen van de twee miljard euro die Air France-KLM eerder dit jaar al als jaarlijkse bezuiniging aankondigde. Dat bevestigde president-directeur Peter Hartman van KLM donderdag in Brussel op een bijeenkomst van Europese luchtvaartmaatschappijen.
Een deel van het bedrag moet worden binnengehaald door additionele opbrengsten te halen uit het passagiersvervoer. Zo wil KLM bijvoorbeeld bereiken dat meer passagiers kiezen voor extra comfort. Daarnaast moet 300 miljoen euro komen uit de besparingen op personeel en andere bedrijfskosten. Een woordvoerder van KLM meldt aan Luchtvaartnieuws.nl dat onder andere het personeel verzocht wordt flexibeler met de arbeid om te gaan. De maatregelen leiden nog steeds niet tot gedwongen ontslagen, zei Hartman.
In Frankrijk gaat het mes wel in het personeelsbestand. In de Franse media circuleerden de afgelopen dagen berichten over een verlies van tweeduizend tot vijfduizend banen. Details hierover zijn nog niet door Air France naar buiten gebracht. Hartman schrijft vrijdag in een column in personeelsmagazine Wolkenridder Actueel dat zowel Air France als KLM streven naar uitvoering van het 'stategisch plan' zonder gedwongen ontslagen. Bij KLM wordt op 4 juni het cao-overleg met de ondernemingsraad en de vakbonden hervat, aldus de KLM-directeur.
Op langere afstanden moeten de resultaten verbeteren door de ontwikkeling van nieuwe, winstgevende routes en het afstoten van vluchten die verlies blijven lijden. De vliegtuigvloot die beschikbaar is voor de korte en middellange afstanden wordt met 34 toestellen ingekrompen, meldt het ANP.
Transavia France
Transavia France daarentegen krijgt er volgens KLM-topman Hartman vliegtuigen bij. De vloot wordt uitgebreid van 8 naar 20 tot 22 toestellen in de periode 2015-2016. Alle vliegtuigen van Transavia France worden momenteel geleasd. De Franse dochter van Transavia moet de strijd aangaan met low cost carriers als easyJet en Ryanair. Transavia France gaat vanuit Parijs en andere Franse steden meer bestemmingen in Europa en het gebied rond de Middellandse Zee aanvliegen. De plannen aan Franse zijde hebben geen gevolgen voor de Nederlandse moedermaatschappij Transavia, zei Hartman.
Transavia France is een samenwerkingsverband van Air France en het Nederlandse Transavia. De Fransen zijn voor zestig procent eigenaar, Transavia voor voor veertig procent.
Een andere geplande bezuiniging van Air France is het bijeen brengen van enkele regionale maatschappijen in Frankrijk. Voor Air France vliegen drie maatschappijen: Brit Air, Régional en Airlinair.
Air France-KLM wil structureel bezuinigen om de hoge brandstofrekening op te vangen en de schuldenlast te verlagen.
Van onze redactie
'Reorganiserend Air France schrapt mogelijk duizenden banen'
Volg het Twitterverkeer over KLM.