AMSTERDAM - Europese luchtvaartmaatschappijen en luchthavens blijven pessimistisch, ondanks de verwachting dat het aantal passagiers in 2013 licht stijgt. Tachtig procent is van plan verder te bezuinigen om de toenemende concurrentie en stijgende kosten op te kunnen vangen. Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants onder 42 Europese bedrijven die actief zijn in de luchtvaartsector, waaronder Air France-KLM en Schiphol.
Ondanks de groeiprognose die brancheorganisatie IATA eerder deze maand gaf, zijn bedrijven in de luchtvaartsector minder rooskleurig gestemd. Hieraan liggen prijsbewuste consumenten, concurrentie van low-costmaatschappijen, een stijging van brandstofkosten, strengere regelgeving en de euro-crisis ten grondslag.
Volgens Roland Berger blijft 56 procent van de luchtvaartmaatschappijen en 65 procent van de luchthavens pessimistisch in vergelijking met de groeivoorspellingen van de IATA. Alleen in het vrachtvervoer verwachten de partijen een groei ten opzichte van de IATA prognose voor 2013. Acht op de tien cargo-maatschappijen voorspelt een bedrijfsgroei van ten minste 2,4 procent voor dit jaar.
Bezuinigen
Vier op de vijf ondervraagde luchthavens en luchtvaartmaatschappijen is van plan verder te bezuinigen. Reden hiervoor is de verwachte verdere stijging van de brandstofkosten volgens 54 procent van de ondervraagden. Daarnaast denkt meer dan een derde dat de groei van de Aziatische markten enigszins zal vertragen, een ontwikkeling die gevolgen heeft voor de passagier- en de vrachtmarkt wereldwijd.
Vrijwel alle partijen (96 procent) zijn van mening dat de markt zich nog verder zal consolideren. Ook verwacht meer dan driekwart een sterkere aanwezigheid van budgetmaatschappijen en 88 procent dat de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio hun positie in Europa zullen verstevigen. Deze ontwikkelingen resulteren in een toename van de concurrentiedruk.
Een andere hindernis voor Europese bedrijven in de luchtvaartsector is een toename van de wet- en regelgeving. Luchthavens mogen steeds minder nachtvluchten uitvoeren en daarnaast is de regelgeving ten aanzien van lawaai en kortere openingstijden verder aangescherpt. Dit bezorgt Europese bedrijven volgens Roland Berger een '1-0 achterstand' ten opzichte van hun concurrenten op wereldniveau die niet gebukt gaan onder deze strenge regelgeving.
Van onze redactie