Gedwongen omvliegen of de kortste route?

26 juli 2019

Het valt steeds meer op: politici die, als het over het milieu gaat, wijzen naar anderen. Zeker als het gaat om uitstoot, brandstofverbruik en afval. De oplossing in hun ogen: meer belasting. Vreemd eigenlijk, want juist de politiek kan veel meer invloed uitoefenen op het milieu, zonder de burger daarvoor op te laten draaien.

Een simpel voorbeeld: de totaal onnodige karavaan van politici en ambtenaren tussen Brussel en Straatsburg, inclusief vrachtwagens vol administratie. Zij reizen tien keer per jaar op en neer. Los van de belasting van het milieu kost dat circus de Europese burger 250 miljoen euro per jaar. Daar kun je gewoon mee ophouden, dat lijkt mij niet zo moeilijk.

Maar ik wil het eigenlijk hebben over het totaal onnodige omvliegen binnen Europa. Al jaren wordt er door de sector op aangedrongen dat eens eindelijk aan te pakken. Helaas, de politiek doet daar niets aan, en is dat ook niet van plan. Er worden daardoor miljarden kilo’s CO2 uitgestoten. Van diezelfde politiek moet van u overigens wél van het relatief schone aardgas af, wat u waarschijnlijk niet wilt maar wat u wel tienduizenden euro’s gaat kosten. Leuk zo’n lelijke en lawaaiige kast van een warmtepomp aan uw gevel.

Afsnijden
Binnen Europa vliegen dagelijks duizenden vliegtuigen rond. Die zigzaggen door Europa, om allerlei verboden gebieden en grenzen heen. Gebieden waar heel soms de plaatselijke luchtmacht oefent met een paar vliegtuigen. Of gebieden waar militairen schietoefeningen houden. Een goed, of beter, een slecht voorbeeld is de bottleneck Karlsruhe, de ‘German Corner’ genoemd. Vliegverkeer wringt zich daar langs de grens met Frankrijk en geeft zo veel vertraging.

Nu overal de nachtvluchten verder worden beperkt neemt alleen al hierdoor de drukte overdag verder toe. Kortere routes zijn dus noodzakelijk.

Ooit vloog ik door Europa en sneed binnen de toegewezen airway, die 18 kilometer breed is, de hoeken af. Dat kwam neer op een gemiddelde besparing van 10 seconden per hoek. U zult denken: wat scheelt dat nu? Dat scheelt best veel, het komt neer op ongeveer 2 minuten op een vlucht naar Griekenland. Dat is dus 4 minuten voor die hele retour vlucht. Dat is weer ongeveer 1 procent van de totale vliegtijd. Dat is per jaar al snel 45 uur per vliegtuig. Transavia, met 40 vliegtuigen, kan zo 1.800 uur vliegtijd per jaar besparen. Ofwel 16 miljoen kilo CO2 uitstoot! Dat kun je toch niet weinig noemen. Bedenk wel, dit is afsnijden binnen de airways. De besparing bij rechtstreeks vliegen binnen Europa is een veelvoud hiervan en kan oplopen tot wel 10 procent vliegtijd per vlucht.

Kaart
Het zal duidelijk zijn, dit moet eindelijk eens gaan veranderen. En dat kan ook. Maak een kaart van Europa met daarop alle vluchten, verbonden met een directe lijn tussen vertrek vliegveld en bestemming. Doe dat over een wat langere periode. Op deze kaart ontstaan dan de hoofdroutes en gebieden waar wat minder vliegverkeer over komt. Maak deze kaart ook met de routes per vlieghoogte.  Nu zie je ook waar weinig of niet op lagere hoogte gevlogen wordt. Hierna bepalen we de nieuwe airways.

Nu kun je de tussen de airways de nieuwe militaire oefen gebieden bepalen en komt er een eind aan het kostbare en milieubelastende omvliegen door Europa. Mooie zinvolle taak voor de politici in Brussel.

Wellicht is het tijd dat alle maatschappijen binnen Europa acties gaan organiseren om de politiek te dwingen hier eindelijk eens wat aan te gaan doen.
 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

21-12-22, 11:12
02-08-21, 08:08
23-11-20, 10:11
23-11-20, 10:11
16-07-20, 12:07
24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen