Ik heb Wikipedia even geraadpleegd: "Een droom is de verzameling van beelden, geluiden, gedachten en gevoelens die iemand ervaart, als hij of zij slaapt". Meer is het niet. Wat mij opvalt tegenwoordig is dat nieuwe initiatieven veelal als een droom worden aangekondigd en in de markt worden gezet.
Leuk en toch een beetje vreemd in de zin van dat het betreffende product gewoon realiteit is geworden. Niet iets om wakker van te schrikken en beseffen, of met teleurstelling constateren, dat het een droom was.
Zoek je een droomhuis? Makelaars en aannemers bieden het. In Amsterdam ken ik een restaurant met de naam Dream, NH hotels kent de 'Dreamgift', en Boeing heeft niet zomaar zijn nieuwste lange afstandsvliegtuig de Dreamliner genoemd, Arke, de tot op dit moment in Nederland enige gebruiker va dit toestel, doet er nog een schepje bovenop en noemt het toestel ook nog eens Dreamcatcher.
En wat krijg je dan? Alles is echt en top. In het geval van dit nieuwe vliegproduct een droom die even wat moeilijk op gang kwam, en misschien wel als een nachtmerrie zou kunnen eindigen, maar uiteindelijk superlatieven te kort komt om het prachtige product passend te omschrijven. Op Youtube staat een filmpje van een Arke gezagvoerder die het toestel mag vliegen, die vertelt over zijn nieuwe toestel of hij het als een droom ervaart. Een gepassioneerde uitleg van iemand die zo blij is met zijn nieuwe werkplek.
Passagiers die ermee hebben gevlogen komen aan op plaats van bestemming en vertellen dat ze uit een droom ontwaken. Trots cabinepersoneel vertelt over het nieuwe toestel, en dat ze het een eer vinden om erin te mogen werken. Alles klopt en het is supermotiverend. Althans, dat zijn de eerste reacties zoals ik ze ken en ervaar.
Bij ons eigen bedrijf is dat niet anders. De lancering van de laatste collectie noemen we de Dream Collection. Auto's uit het ultieme topsegment die vanaf de eerste dag hun weg naar de consument weten te vinden. Met plezier, genoegen en ook nog eens winstgevend. Nu even geen reclame maken, maar wat ik ermee aan wil geven is dat de 'top of the bill' als Dream in de markt kan worden gezet, als zodanig wordt ervaren en winst genereert in combinatie met een hoge tevredenheid van klanten en medewerkers.
Een succesvol initiatief? Noem het een Droom en laat het aan speciale criteria voldoen. Het moet dus wel het beste van het beste zijn en als dat lukt dan is dat 'kicken'. Wat volgt? Daar slapen we nog rustig een nachtje over.....
Henk van den Helder
Algemeen Directeur / General Manager Hertz Rent A Car Benelux