U verwacht natuurlijk van mij in de slipstream van het Sinterklaasfeest  een column op rijm. Helaas, na een uitbundig gevierde Sinterklaas moet  ik u bekennen dat mijn dichtader volledig is dichtgeslibd. Bovendien  hebben de op pakjesavond verstrekte versnaperingen het  cholesterolgehalte verder in de verkeerde richting geduwd. Dus u zult  het met de volgende onberijmde tekst moeten doen.
 Over ‘slipstream’ gesproken, heeft u zich wel eens gerealiseerd dat de  goedheiligman blijkbaar nog nooit van zijn leven van een vliegtuig heeft  gehoord? De indruk wordt natuurlijk gewekt, dat de arme man jaarlijks  de reis tussen Spanje en Nederland vice versa per stoomboot  aflegt. U begrijpt natuurlijk net zo goed als ik, dat hij alleen het  laatste stukje van zijn reis naar Nederland per stoomboot aflegt, anders  zou hij tussen zijn opeenvolgende verjaardagen alleen maar aan het  reizen zijn tussen Spanje en Nederland. 
 Het lijkt er bovendien steeds meer op dat Sinterklaas dat laatste stukje  per stoomboot louter en alleen aflegt om een milieuvriendelijke indruk  te maken. Ik geef u op een briefje, dat hij pas overstapt op die  stoomboot zodra hij buitengaats de sluizen van IJmuiden in zicht krijgt.  Voor het grootste deel van de reis vanuit Spanje kiest hij natuurlijk  een modern schip met van die ongelooflijk smerige scheepsdieselolie. De  schadelijke emissies die bij de verbranding van dat spul vrij komen,  raken echt kant noch wal. Dat gegeven scoort echter politiek iets minder  sterk dan het thema luchtvaartemissies. Toch denk ik dat politieke  actie hier interessant kan zijn, mede gelet op de beeldbepalende rol van  Sinterklaas.
 Geen politieke partij kan immers nog ontkennen dat de vervoerwijzekeuze  van de Sint in het langeafstandsvervoer zeer dubieus is vanuit  milieuoogpunt. Wie durft de politieke moed op te brengen en de koe bij  de horens te vatten door een motie in te dienen, waarin de minister van  V&W in nauwe samenwerking met zijn collega van VROM wordt  uitgenodigd om de goede Sint voortaan jaarlijks om milieuredenen per  vliegtuig te laten arriveren in plaats van per boot. Daarbij kan de  minister van Jeugd en Gezin dan gelijk worden uitgenodigd om in het  gratis schoolboekenpakket een herziene bundel Sinterklaasliederen op te  nemen met het aangepaste Sinterklaaslied: “Zie ginds komt het vliegtuig  uit Spanje weer aan. Het brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan.”  Dat laatste kan natuurlijk niet, maar het cabinepersoneel zal hem dat  wel duidelijk maken. Tot vervelens toe zal hij bij zijn volgende  bezoeken aan Nederland erop gewezen worden dat hij net als de andere  reizigers moet blijven zitten zolang het licht ‘riemen vast’ niet is  gedoofd. 
 Elders zijn ook nog wat aanpassingen in dit Sinterklaaslied nodig, als  we Sinterklaas zover kunnen krijgen om het schip in te ruilen voor het  vliegtuig. De veiligheidsregels in de luchtvaart laten nu eenmaal echt  niet toe, dat zijn paard het dek op en neer huppelt. Omdat het  paardenvervoer een specialiteit van de KLM is, heb ik er het volste  vertrouwen in dat hiervoor tijdig een aangepaste tekst beschikbaar komt.
 Hebt u zich trouwens gerealiseerd dat we met de aangepaste  vervoerwijzekeuze van de Goedheiligman twee vliegen in één klap slaan.  Niet alleen het milieu is hierbij gebaat, maar Sinterklaas spaart ook  nog eens ongelooflijk veel reistijd uit. Wellicht dat daardoor komend  jaar eindelijk weer eens cadeautjes uit de zak komen, waarover is  nagedacht, in plaats van die onduidelijke pakjes die ook dit jaar  allemaal op het laatste moment nog snel even via internet zijn besteld. 
 Over één probleem moeten we met zijn allen bijtijds wel even goed  nadenken. Stel dat dit kabinet met de nodige politieke druk via de  daarvoor geëigende diplomatieke kanalen van het Vaticaan gedaan krijgt,  dat Sinterklaas voortaan om milieuredenen het vliegtuig neemt naar  Nederland. Stel je dan eens even het volgende voor: de vliegtuigdeur  zwaait open, bovenaan de trap staat een wuivende Sinterklaas, de Zwarte  Pieten glijden langs de leuning alvast naar beneden. Onder aan de trap  staat het Comité van Ontvangst. Nijhuis, de nieuwe CEO van Schiphol,  stapt naar voren met een centenbak in zijn hand en spreekt de volgende  woorden: “hartelijk welkom Sinterklaas, de tickettaks alstublieft.”
 Als we niet uitkijken, zitten we allemaal diezelfde dag nog op de  retourvlucht naar Spanje samen met Sinterklaas: hij in de business klas,  wij in die bekende zak in de belly. Mocht u ook onder die  omstandigheden toch nog willen denken aan een leuk cadeautje, de website  van Airneth staat het hele jaar door vol met verrassende teksten en  surprises. 
Jaap de Wit
 Directeur Airneth
www.airneth.nl
			Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.