De Luchtvaartnota heeft mij dan toch een fles wijn gekost. Dat zit zo. Als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Luchthavens heb ik een jaar geleden mijn zorgen uitgesproken over de totstandkoming van dit document. In mijn optiek werd de oorspronkelijk beoogde Luchthavennota met als centrale vraag “welke regionale luchthavens zijn van nationaal belang” steeds meer opgezadeld met allerlei andere aspecten.
Zo moest onder andere de uitkomst van de Alderstafel erin worden verwerkt, werd de toekomst van de luchtverkeersleiding erbij gehaald, en moest de ruimtelijke ontwikkeling rond luchthavens (de Commissie Vriesman) ook nog een plaats krijgen. Mijn voorspelling aan Jeroen Fukken was dan ook, dat die nota aan zijn soortelijk gewicht ten onder zou gaan. In mijn overmoed zette ik daar een fles goede wijn op in.
Maar zowaar: in april heeft minister Eurlings de nota aangeboden aan het parlement. Behandeling is al voorzien in september. Tijdens een recent congres op Eindhoven Airport heb ik de beloofde fles dan ook overhandigd aan Jeroen.
Dat de nota er nu is, wil overigens niet zeggen dat ik ook tevreden ben. Er zitten wat mij betreft namelijk een aantal heikele punten in. Zo wordt er geen enkele aandacht besteed aan de toekomst van General Aviation in Nederland. Waar is in de toekomst bijvoorbeeld plaats voor lesvluchten voor de opleiding van verkeersvliegers? Ook de expliciete wens om onderscheid te maken tussen twee soorten regionale luchthavens van nationaal belang is onaanvaardbaar. Voorgesteld wordt namelijk om de regionale luchthavens die een rol spelen bij de opvang van de overloop van Schiphol (Eindhoven Airport, Lelystad Airport, Rotterdam Airport) onder het wettelijke Schiphol regime te plaatsen (dat wil zeggen zonder dat de Raad van State een rol kan spelen) en bij Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport wel de volledige beroepsgang toe te staan. Dat is een gedrocht: in een land met slechts zes regionale luchthavens ook nog eens twee juridische regimes toepassen.
Een soortgelijke tweedeling dreigt impliciet ook bij de luchtverkeersleiding op regionale luchthavens: voor de tot de Schiphol groep behorende velden één samenhangend stelsel inclusief tariefstelling, en Groningen en Maastricht moeten voor de eigen kosten opdraaien.
Ik vertrouw erop dat het parlement deze voorstellen repareert. Voor alle zekerheid heb ik Jeroen een fles van een recent jaar gegeven. Die wijn is nog niet volwassen. Even wachten, en die wijn wordt beter.
Jan Tindemans
Bestuursvoorzitter Maastricht Aachen Airport
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.