Er zijn van die krantenberichten die in eigen land weinig doen, maar wereldwijd gretig aftrek vinden. Afgelopen maand pakte de internationale pers weer eens flink uit met een belangwekkend bericht uit Nederland. Nee, het ging niet over verkiezingen of de strijd tegen het water. Deze keer hebben we in werkelijk alle uithoeken van de wereld een artikel kunnen lezen over een totaal uit de hand gelopen situatie in ons landje achter de dijken: Er zijn teveel fietsen!
Met 18 miljoen exemplaren hebben we al meer fietsen dan Nederlanders en de groei is niet te stuiten. Bij een kwart van alle dodelijke verkeersongelukken zijn fietsers betrokken. De binnensteden lopen vol met tweewielers en je kunt je stalen ros tegenwoordig nergens meer kwijt. De eerste vechtpartijen om een fietsparkeerplaats hebben al plaatsgevonden en kort geleden waren 180 stedelijke planners in Utrecht bij elkaar om te zoeken naar een gezamenlijke en effectieve aanpak van de stedelijke rijwieloverlast.
Wat is er gebeurd met het ludieke en originele Amsterdamse witte fietsen plan? Het antwoord is even simpel als treurig. Alle pogingen daartoe zijn gestaakt omdat de fietsen werden vernield, gestolen of in de gracht geflikkerd. Tegenwoordig kan het gewoon niet meer, omdat er nergens meer plaats is. Alle mogelijke ruimte voor fietsstations wordt ingenomen door …. fietsen.
Hoe anders is het in de rest van de wereld. Ruim 165 steden bieden inmiddels openbare huur en leenfiets programma’s. In Barcelona, Parijs, Rome, Washington, Montreal en Rio de Janeiro kun je op iedere hoek van de straat met een chipkaart of een code een keurige fiets uit het elektronische rek pakken en terugbrengen op een ander station. Hangzhou in China heeft het grootste programma met 60.000 fietsen en meer dan 2400 stations. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het Nationaal Park de Hoge Veluwe ook een goed lopend systeem van gratis leenfietsen heeft. Al gebeurt dat allemaal op een behoorlijk goed afgesloten terrein, waar trouwens toch nog een flink aantal fietsen per jaar verdwijnt.
Van de week was ik in Beijing, de stad van nine million bicycles. Waar al die fietsen zijn gebleven weet ik niet, maar je kunt er nog steeds geweldig fietsen. Er zijn overal fietspaden en je kunt fietsen huren. Echt, er is geen betere manier om een stad als deze te leren kennen. Bij toeval ontmoette ik Alexandra van der Loo, een enthousiaste Nederlandse vrouw die onder de naam wanlinbicycletours.com fietstochten door het centrum van Beijing organiseert. Na een dagje achter haar gefietst te hebben door de oude en nieuwe wijken van de stad krijg je zeker als Nederlander meteen het gevoel dat je echt iets van de stad en van China begint te begrijpen.
Gaan we onze treurige achterstand op fietsgebied nu eindelijk aanpakken of hebben we de internationale strijd definitief verloren?
Jan Cocheret
[email protected]