ZAVENTEM - De komst van Primera Air is een doorbraak voor Brussels Airport. Dat zegt Léon Verhallen, Head of Aviation Development van Brussels Airport, in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine. "Het is onze eerste longhaul low cost airline."
Dat opkomende segment ontbrak tot nu toe op de grootste luchthaven van België. “Norwegian heeft tot nu toe geen interesse getoond in Brussel, maar wij geloven dat die markt er is. Laat Primera Air dat maar bewijzen.”
Volgens Verhallen biedt de komst van het Scandinavische Primera Air meerdere voordelen. “We kunnen nog meer Amerikaanse toeristen naar Brussel halen en ons ook profileren ten opzichte van Charleroi Airport, dat zich met Air Belgium graag wil gaan positioneren als longhaul-luchthaven.”
Primera Air stationeert twee Boeing 737 MAX 9’s op Brussels Airport, waarmee lijndiensten worden gestart naar Boston, Washington en Newark bij New York. “Boston is een nieuwe bestemming die al heel lang op onze wensenlijst stond”, zegt Verhallen.
Singapore
Wat er nu nog op dat wensenlijstje staat? “Singapore“, zegt Verhallen stellig. “Het is niet zozeer de vraag of, maar wanneer Singapore Airlines gaat komen. Verder liggen er kansen voor nog meer Chinese bestemmingen en behoren Aziatische steden als Seoul en Taipei tot de mogelijkheden.”
In Afrika is Johannesburg volgens Verhallen een interessante optie. Verder staan Latijns-Amerika (met name Sao Paulo) en de Amerikaanse westkust hoog op de wensenlijst. “Routes naar Los Angeles en San Francisco ontbreken in het aanbod.”
Lees een uitgebreid interview met Léon Verhallen over over de ontwikkelingen op Brussels Airport in de september-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Een los nummer bestellen kan hier of koop er één in een bij de AKO op Schiphol of Rotterdam The Hague Airport (vanaf 15 september).