DUBLIN - Ryanair zou af willen van de benaming ‘737 MAX’, en het toestel in plaats daarvan ‘737-8200’ noemen. Een 737 MAX die bestemd is voor de Ierse prijsvechter is inmiddels van die benaming voorzien, zoals Luchtvaartnieuws.nl eerder meldde. Maar ondertussen blijft topman Michael O’Leary het type gewoon ‘MAX’ noemen.
Vorige week was de Boeing 737 MAX tijdens een persbijeenkomst van Airlines for Europe in Brussel een belangrijk gespreksonderwerp. Toen gebruikte O’Leary vrijwel consequent de benaming ‘737 MAX’, dinsdag deed hij tijdens een conference call met analisten hetzelfde.
Het idee om de naam ‘MAX’ in de ban de doen is niet heel erg vreemd. Na twee dodelijke ongelukken binnen vijf maanden en een al maandenlang durend vliegverbod lijkt de naam bij het grote publiek ‘besmet’ geraakt. De vrees bestaat dat passagiers de MAX zullen mijden.
Ryanair is O’Leary maakt zich er naar buiten toe niet veel zorgen over. In de conference call zei hij niet te verwachten dat consumenten er moeite mee hebben om aan boord van de 737 MAX te stappen zodra het toestel weer mag vliegen. Hij verwijst naar de 787 Dreamliner, die in 2013 drie maanden aan de grond moest blijven vanwege problemen met lithium-accu’s. “Dat is nu een heel populair vliegtuig.”
De Amerikaanse collega-airline Southwest Airlines zei eerder wel te verwachten dat passagiers voorlopig niet graag aan boord van de MAX willen stappen. Zodra het type weer vliegt kunnen ze gratis omboeken naar een vlucht in een ander type.
Ryanair is daarentegen niet van plan om passagiers duidelijk te maken of een vlucht wordt uitgevoerd met een 737 MAX of een NG. “Dat is onmogelijk, omdat we onze vliegtuigen vlak tevoren inplannen, dus we hebben geen idee welke vlucht morgen of volgende maand wordt uitgevoerd met een NG of een 737 MAX”, zo zei O’Leary volgens Flightglobal.
Maar hoe zit het dan met de foto van het Ryanair-toestel met de benaming 737-8200 op de neus? Is dat geen teken aan de wand dat de maatschappij wil stoppen met het gebruik van de naam MAX? O’Leary wilde niet veel woorden aan de 'stiekeme' naamsverandering vuil maken. “Wij zetten geen namen op onze vliegtuigen, alleen een registratiecode en een groot ‘Ryanair’”.