CHICAGO - United Airlines zet vol in op elektrisch vliegen over korte afstanden. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij heeft een voorlopige order geplaatst voor liefst honderd elektrisch aangedreven ES-19 passagiersvliegtuigen van Heart Aerospace. Dit kleine Zweedse regionale toestel is nog in ontwikkeling.
De voorlopige order van United Airlines maakt deel uit van een investering die United Airlines Ventures samen met Breakthrough Energy Ventures (BEV) en Mesa Airlines doet in het Heart Aerospace. Mesa Airlines, een strategische partner van United, heeft een vergelijkbare overeenkomst gesloten voor de aanschaf van honderd van deze toestellen.
De ES-19 wordt momenteel ontwikkeld door Heart Aerospace, een in Gotenburg gevestigde start-up. Het betreft een 19-zits toestel voor afstanden tot 400 kilometer. Heart verwacht dat de ES-19 in 2026 de eerste commerciële vluchten zal voltooien.
United benadrukt dat de order voor de ES-19 nog niet definitief is. Dat is pas het geval zodra het toestel voldoet aan de eisen op het gebied van veiligheid, rentabiliteit en operatie. Mesa Airlines, een van de grootste regionale maatschappijen in VS, stelt vergelijkbare eisen.
Honderd regionale routes
Wanneer de ES-19 in operationele dienst kan worden gesteld is het toestel volgens United geschikt voor meer dan honderd regionale routes vanuit haar grote hubs. Voorbeelden van mogelijke routes zijn van Chicago naar Purdue University Airport en van San Francisco naar Modesto City-County Airport. Dat zijn kleine regionale vliegvelden die het al jaren zonder lijndienstvluchten moeten stellen.
"We verwachten dat de markt voor regionale vliegreizen op korte afstand een sleutelrol zal spelen in de evolutie van de elektrische vliegtuigen”, zegt UAV-topman Michael Leskinen. “Naarmate de batterijtechnologie verbetert, zouden grotere vliegtuigen levensvatbaar moeten worden, maar we gaan niet wachten om aan de reis te beginnen."
Leskinen zegt ernaar uit te kijken om met Heart te gaan samenwerken, “zodat we samen de beschikbaarheid van elektrische vliegtuigen kunnen opschalen en ze binnen de komende vijf jaar voor passagiersvluchten kunnen gebruiken."