SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol is nog lang niet verlost van de controles op het meenemen van cabinevloeistoffen door reizigers. Vooral reizigers van buiten de Verenigde Staten en Europa komen nog voor onaangename verassingen te staan als ze teveel vloeistof bij zich hebben in hun handbagage en een transfer maken op de luchthaven Schiphol. Dit kan op termijn tot hogere luchthavenkosten leiden. Dat zegt Ad Rutten, operationeel directeur van de luchthaven.
Volgens Rutten zijn dagelijks nog zeshonderd mensen nodig om de 'vloeistofcontroles' uit te voeren. "Een uniform systeem ontbreekt nog. Vanaf Schiphol mogen passagiers maximaal één liter vloeistof mee aan boord nemen - los van de gekochte en verzegelde aankopen in de taxfree winkels -, terwijl dit in andere landen twee liter is. Dat leidt nog steeds tot verwarring en boze reizigers. Daarnaast gelden de maatregelen niet in Afrika, Zuid-Amerika en Azië. Reizigers uit die continenten zijn soms onvoldoende op de hoogte van de veiligheidsmaatregelen, met alle gevolgen van dien.”
Rutten meldt aan Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl dat de luchthaven er niet aan ontkomt om de kosten van de veiligheidsmaatregelen door te belasten aan de luchtvaartmaatschappij, als blijkt dat het aantal controleurs niet spoedig kan worden afgebouwd.
Van onze verslaggever
Volgens Rutten zijn dagelijks nog zeshonderd mensen nodig om de 'vloeistofcontroles' uit te voeren. "Een uniform systeem ontbreekt nog. Vanaf Schiphol mogen passagiers maximaal één liter vloeistof mee aan boord nemen - los van de gekochte en verzegelde aankopen in de taxfree winkels -, terwijl dit in andere landen twee liter is. Dat leidt nog steeds tot verwarring en boze reizigers. Daarnaast gelden de maatregelen niet in Afrika, Zuid-Amerika en Azië. Reizigers uit die continenten zijn soms onvoldoende op de hoogte van de veiligheidsmaatregelen, met alle gevolgen van dien.”
Rutten meldt aan Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl dat de luchthaven er niet aan ontkomt om de kosten van de veiligheidsmaatregelen door te belasten aan de luchtvaartmaatschappij, als blijkt dat het aantal controleurs niet spoedig kan worden afgebouwd.
Van onze verslaggever