DRIEBERGEN - Het Luchtvaart- Themapark Aviodrome in Lelystad moet spannender worden. Het park wil de historische luchtvaart beter laten aansluiten bij het publiek, dat vooral uit jeugd bestaat. Om dat te bereiken moet de focus op ‘beleving’ worden gelegd, heeft algemeen directeur Jan Schaatsbergen aan Luchtvaartnieuws.nl laten weten.
Het park kampt met liquiditeitsproblemen, waarvoor volgens Schaatsbergen samen met onder andere de belanghebbenden KLM en Schiphol een oplossing wordt gezocht. De Aviodrome wil bovendien proberen met minder personeel meer bezoekers te trekken. In totaal worden bijna acht fulltime arbeidsplaatsen geschrapt. “Dat komt neer op ongeveer vijftien procent van het totaal”, zegt Schaatsbergen.
Volgens de Aviodrome-directeur is de begroting voor het lopende jaar rond. “Het is het echter wel duidelijk dat er op financieel gebied veel verbetering nodig is. In de afgelopen jaren zijn de uitgaven gebaseerd op omzetcijfers die té positief waren. Aan die schuldenlast moet wat gebeuren.”
Om meer bezoekers te trekken, wil de Aviodrome het park aantrekkelijker maken. “Onze collectie wordt nu voor een groot deel statisch getoond, maar daar moet verandering in komen”, legt Schaatsbergen uit. “Er moet zeker voor de wat oudere kinderen meer te beleven zijn. Denk daarbij aan een vluchtsimulator waarmee gevlogen kan worden, of aan online toepassingen. Het idee is om meer aandacht te besteden aan de ‘software’, in plaats van alleen aan de ‘hardware’, de tentoongestelde vliegtuigen dus.”
Het park in de Flevopolder wil zich het komende jaar ook beter op de kaart zetten. “We gaan ons heel duidelijk profileren, vooral richting onze jonge doelgroep. Daarbij moet we ook inzetten op de online communities en sociale netwerken.”
De Aviodrome mikt voor dit jaar op 200.000 gasten, waarvan 125.000 als betalende museumbezoekers. Dat komt neer op een kleine groei ten opzichte van 2009, toen er 120.000 betalende bezoekers verwelkomd werden. De Aviodrome hoopte vorig jaar dat 135.000 mensen de kassa zouden passeren.
Van onze redactie
Het park kampt met liquiditeitsproblemen, waarvoor volgens Schaatsbergen samen met onder andere de belanghebbenden KLM en Schiphol een oplossing wordt gezocht. De Aviodrome wil bovendien proberen met minder personeel meer bezoekers te trekken. In totaal worden bijna acht fulltime arbeidsplaatsen geschrapt. “Dat komt neer op ongeveer vijftien procent van het totaal”, zegt Schaatsbergen.
Volgens de Aviodrome-directeur is de begroting voor het lopende jaar rond. “Het is het echter wel duidelijk dat er op financieel gebied veel verbetering nodig is. In de afgelopen jaren zijn de uitgaven gebaseerd op omzetcijfers die té positief waren. Aan die schuldenlast moet wat gebeuren.”
Om meer bezoekers te trekken, wil de Aviodrome het park aantrekkelijker maken. “Onze collectie wordt nu voor een groot deel statisch getoond, maar daar moet verandering in komen”, legt Schaatsbergen uit. “Er moet zeker voor de wat oudere kinderen meer te beleven zijn. Denk daarbij aan een vluchtsimulator waarmee gevlogen kan worden, of aan online toepassingen. Het idee is om meer aandacht te besteden aan de ‘software’, in plaats van alleen aan de ‘hardware’, de tentoongestelde vliegtuigen dus.”
Het park in de Flevopolder wil zich het komende jaar ook beter op de kaart zetten. “We gaan ons heel duidelijk profileren, vooral richting onze jonge doelgroep. Daarbij moet we ook inzetten op de online communities en sociale netwerken.”
De Aviodrome mikt voor dit jaar op 200.000 gasten, waarvan 125.000 als betalende museumbezoekers. Dat komt neer op een kleine groei ten opzichte van 2009, toen er 120.000 betalende bezoekers verwelkomd werden. De Aviodrome hoopte vorig jaar dat 135.000 mensen de kassa zouden passeren.
Van onze redactie