KIEV - De door de Russische vliegtuigfabrikant Antonov ontwikkelde An-158 heeft voor het eerst gevlogen. De geslaagde vlucht duurde een uur en drie kwartier. De tweemotorige An-158 is een verlengde versie van de An-148. Het nieuwe regionale verkeersvliegtuig gaat plaats bieden aan 99 passagiers in een enkele klasse.
De romplengte van de An-158 bedraagt 30,8 meter waardoor het toestel 1,7 meter langer is dan de AN-148 die 85 passagiers kan vervoeren.
Antonov mikt op kruissnelheden tussen de 800 en 870 kilometer per uur op een vlieghoogte van FL400 (12. 200 meter) bij een vliegbereik van 2.500 kilometer. Tijdens de eerste vlucht werd een vlieghoogte bereikt van 8.600 meter.
Antonov ziet de An-158 in de markt als concurrent voor de eveneens nieuwe Sukhoi SuperJet 100-95.
Van de An-158 worden ook twee vrachtvarianten afgeleid, de An-158T met een laadvermogen van 13,5 ton en de 158T-100 die tot 25 ton vracht kan vervoeren. Tevens wordt een VIP-variant ontwikkeld, de An-168.
Bekijk de foto op .
Van onze redactie
De romplengte van de An-158 bedraagt 30,8 meter waardoor het toestel 1,7 meter langer is dan de AN-148 die 85 passagiers kan vervoeren.
Antonov mikt op kruissnelheden tussen de 800 en 870 kilometer per uur op een vlieghoogte van FL400 (12. 200 meter) bij een vliegbereik van 2.500 kilometer. Tijdens de eerste vlucht werd een vlieghoogte bereikt van 8.600 meter.
Antonov ziet de An-158 in de markt als concurrent voor de eveneens nieuwe Sukhoi SuperJet 100-95.
Van de An-158 worden ook twee vrachtvarianten afgeleid, de An-158T met een laadvermogen van 13,5 ton en de 158T-100 die tot 25 ton vracht kan vervoeren. Tevens wordt een VIP-variant ontwikkeld, de An-168.
Bekijk de foto op .
Van onze redactie