DRIEBERGEN - De Nederlandse grondwerktuigkundigen, verenigd in de Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT), voelen zich tekort gedaan als het gaat om het werken met giftige olie en oliedampen. Alle aandacht gaat volgens de vakbond uit naar piloten en de gevolgen van de dampen, maar niet naar de technici.
De rechter oordeelde woensdag dat de KLM onderzoek moet laten doen naar concentraties tcp-dampen in de cockpit van de Boeing 737's van de KLM. De technici vinden dat veel te beperkt, zo meldt de NOS.
Volgens Ron Scherft van de NVLT heeft de rechter de uitspraak gedaan op basis van beweringen en niet op basis van feiten. Scherf: "Niet alleen het cockpitpersoneel, maar ook veel andere werknemers in de luchtvaart hebben te maken met de dampen. Grondwerktuigkundigen worden dagelijks aan oliedampen blootgesteld en zitten figuurlijk soms tot aan de ellebogen in de giftige olie."
KLM-piloot
Het kort geding was aangespannen door KLM-piloot Willem Felderhof die 737-gezagvoerder is. Volgens hem worden zijn klachten veroorzaakt door te hoge concentraties van de giftige stof TCP. Felderhof is sinds 1995 in dienst van KLM. Sinds 2000 meldde hij zich een aantal malen voor langere tijd ziek. De arbodienst van de luchtvaartmaatschappij stelde de diagnose burn-out of migraine, gerelateerd aan stress.
KLM heeft inmiddels al een aantal maanden geen salaris meer betaald aan Felderhof, omdat hij weigerde weer aan het werk te gaan. Felderhof eiste daarom ook doorbetaling van zijn loon, maar dat wees de rechter af. Wel moet KLM een dwangsom van 1000 euro betalen voor iedere dag dat het onderzoek niet wordt uitgevoerd, met een maximum van 50.000 euro.
Vreemd
Scherft vindt het vreemd dat er alleen maar onderzoek gedaan moet worden bij één maatschappij en dan alleen maar bij één soort vliegtuig, de Boeing 737. De problematiek speelt wereldwijd en bij veel soorten vliegtuigen. Scherft vraagt zich dan ook af wat de conclusie van dit onderzoek zouden kunnen voorstellen. Eerder al had de NVLT er bij staatssecretaris Mansveld op aangedrongen om meer beroepsgroepen in de luchtvaart in het grotere onderzoek mee te nemen.
Zowel vliegtuigfabrikanten als mede luchtvaartmaatschappijen erkennen dat er tcp-dampen in cockpit en cabine terecht kunnen komen. Het verband tussen tcp en de gezondheidsklachten van luchtvaartpersoneel is nog niet wetenschappelijk aangetoond.
ArkeFly
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij Arkefly wil nieuwe piloten en flight attendants binnen een jaar gaan testen op aanleg om ziek te worden door het inademen van giftige oliedampen (TCP) in vliegtuigen. Dat meldde ArkeFly directeur Steven van der Heijden eerder in een interview met Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl. ArkeFly werkt met een niet nader genoemd Nederlands onderzoeksinstituut samen om een betrouwbare testmethode te ontwikkelen.
Van der Heijden: "Wij gaan ervan uit dat wij binnen afzienbare tijd - een halfjaar tot een jaar - in staat zijn om de tests uit te voeren. Dat betekent dat we mensen die bij ons willen gaan vliegen testen op hun gevoeligheid voor de opbouw van dit soort toxische stoffen."
Van onze redacte
Rechter: KLM moet onderzoek laten doen naar luchtkwaliteit
ArkeFly: nieuw personeel testen op aanleg ziekte door oliedampen