Vliegmaatschappijen besteden jaarlijks miljoenen aan het interieur van hun vliegtuigen. Steeds maar weer betere en mooiere stoelen. Uiterst ingenieus uitgedacht, maar waarom eigenlijk? Ga eens naar een arts, of voor controle naar het ziekenhuis. Uren wachten op een Ikea-stoeltje van een paar euro en een gigantische rekening achteraf.
Heeft je vlucht vertraging, jammer: nog langer op die noodstoelen zitten in de vertrekhal of aan de gate. Blauwe plekken op je rug van die harde randen, en dat nog voordat je vliegt. Gaat iemand zitten op dezelfde rij, veer je samen met je buren een paar centimeter omhoog. Heerlijk die stoelbanken.
Nu gaat u vliegen, natuurlijk zo goedkoop mogelijk en dan verwacht u een fauteuil met minimaal een ingebouwde TV. Bij een beetje vertraging verwacht u een compensatie van minstens een paar maal uw ticketprijs. Keurig bepaald door ‘Brussel’.
Het lijkt mij dat hier een vreemde scheefgroei plaatsvindt.
Hoe komt dat, zult u zich afvragen. Politici in Brussel moeten tien maal per jaar even naar Straatsburg om daar verder te kletsen, vergaderen noemen zij dat daar. Welnu, zij reizen op kosten van de EU van Brussel naar Straatsburg. Ik heb het maar niet over die 25 miljoen euro die dat kost per vergadering, maar wanneer er een vertragingkje is krijgt het "slachtoffer" gecompenseerd, kassa! Veel vliegen en veel vertraging levert je een aardige duit op.
Dit is alleen maar mogelijk in de luchtvaart, niet bij die arts waar je bijna altijd vertraging hebt. Niet bij de garage waar je auto altijd te laat klaar is. Niet bij loodgieter die nooit komt op de afgesproken tijd. En helemaal nooit bij een aangevraagde bouwvergunning. Neen, alleen in de luchtvaart en met name in Europa wordt het slachtoffer ruim gecompenseerd.
Terwijl een maatschappij als Ryanair weer iets heeft uitgevonden om nog een extra rijtje stoelen erin te proppen zitten andere maatschappijen, vooral ook die maatschappijen die alleen maar verlies draaien, rond nog duurdere stoeltjes te dansen.
Wanneer worden ze eens wakker? Wanneer zien ze eens dat vliegen slechts vervoer is?
Natuurlijk, in de golfstaten wonen mensen die, nu nog, loaded zijn, die moeten op een zachte fauteuil kunnen uitrusten van hun vermoeiend bestaan. Laten die dan vliegen met de zwaar gesubsidieerde maatschappijen rond de Golfstaten. Andere maatschappijen zoals Air France-KLM, met inmiddels miljarden verlies, moeten zich toeleggen om vervoer aan te bieden tegen een redelijke prijs. Niets meer! Dan pas krijg je genoeg klanten.
Je hoeft dan niet op een wachtkamer stoeltje te zitten maar de huidige stoelen zijn meer dan perfect.
Stop die geldverspilling en ga eens wat verdienen. Ik begrijp overigens niet dat die maatschappijen dit soort uitgaven steeds weer gefinancierd krijgen. Je vraagt je af of er niet gesmeerd wordt met first class tickets, of gaat mijn fantasie nu te ver?
Misschien een idee om de oude stoelen te verkopen aan artsen, zit je daar ook eens fatsoenlijk. Of achterin je kantoor, af en toe even languit op een afgedankte eerste klas stoel, werkt vaak productieverhogend. Vraag het architecten, die doen zo inspiratie op.
Paul Grove
[email protected]