De ANVR ziet een verschuiving in de bestemming van vakantiegangers. Het gevoel van onveiligheid is meer dan ooit van invloed op de bestemmingskeuze. Landen die recent door bijvoorbeeld terreuraanslagen in het nieuws zijn gekomen, worden vermeden. Ook grote steden worden minder aangedaan. Toch moeten zakenreizigers vaak naar deze bestemmingen. Live contact met klanten of relaties blijft essentieel en zakenreizigers moeten het gevoel van onveiligheid overwinnen.
Zakenreizigers komen in onbekende en mogelijk gevaarlijke omgevingen. Uit de recente gebeurtenissen blijkt dat bestemmingen zoals Parijs of Brussel – die voorheen als veilig gezien werden – nu ook op de risicokaart staan. De shutdown van de hele stad Brussel (nog voor de aanval op de luchthaven) heeft zelfs een daling van dertig procent Nederlandse bezoekers aan Antwerpen tot gevolg gehad.
Veiligheid is een actueel onderwerp waarmee we rekening moeten houden voor, tijdens en na onze reis. Het ontwikkelen en implementeren van Duty of Care programma’s in het reisbeleid door Travel Managers en HR-afdelingen is al jaren een prioriteit om veiligheid van mensen te garanderen. Recent hebben we gezien dat reizigers ook zelf het initiatief nemen voor hun veiligheid.
Zorgplicht voor bedrijven
Recent onderzoek door ATPI toont aan dat zo’n vijftien procent van de zakelijke reizigers al eens een stresssituatie is tegengekomen tijdens zakenreizen. De meeste daarvan hadden op de één of andere manier al voorbereidingen getroffen. Ongeveer twee derde van de ondervraagden had het idee dat hun werkgever ze voldoende had geïnformeerd over de risico’s van de bestemming, voordat de reis plaatsvond. Ook werd er soms specifieke lokale kennis over risicosituaties gedeeld tijdens een speciaal daarvoor gehouden briefing.
Een kwart van de reizigers wil meer invloed uitoefenen op de boeking van hun eigen reis. Travel Managers en de HR-afdeling krijgen een adviserende en verzorgende rol, waarbij kostenreductie niet langer de doorslaggevende factor is. Dat de zakelijke reiziger meer vrijheid krijgt, betekent zeker niet dat de werkgever minder verantwoordelijkheid heeft. Het bedrijf moet zich nog steeds aan de Duty of Care (zorgplicht) regels houden, met name wanneer het gaat om wereldwijde activiteiten.
Samen voor veiligheid
Zorgplicht is een gedeelde verantwoordelijkheid. De reiziger moet, naast de informatie die de werkgever geeft, zelf ook onderzoek doen. Zo is het controleren van de laatste reisadviezen van de overheid essentieel. Het vaststellen van mogelijke risico’s die tijdens de reis kunnen optreden is een goede basis om de risico’s te vermijden. Besteed ook aandacht aan wat je moet doen wanneer je (zelfs na alle voorzorgsmaatregelen) toch te maken krijgt met een ongewenste, ongewilde situatie. Tot slot zouden reizigers moeten overwegen om hun reis uit te stellen tot de lokale situatie zich heeft gestabiliseerd.
Vliegen is, zelfs na de aanslag op de luchthaven van Brussel, nog steeds een van de veiligste manieren om te reizen. Controles op luchthavens zijn streng. Als reiziger moet je er rekening mee houden dat dit proces meer tijd kost, maar dat is een kleine opgave voor een groot gevoel van veiligheid. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de zichtbare aanwezigheid van een heel scala aan maatregelen boven de afwezigheid hiervan. En ik moet toegeven dat ik ze wel gemist heb toen ik recent aan boord ging van een internationale hogesnelheidstrein. Niet dat ik me daardoor onveilig heb gevoeld, maar ik realiseerde me dat ik gewend was geraakt aan de zichtbaarheid van veiligheidsmaatregelen.
Ik begrijp volledig de noodzaak van alle veiligheidscontroles op luchthavens, maar het is verwarrend om te zien hoe verschillend deze controles zijn tussen landen, per luchthaven of zelfs per dag. Schoenen uit of aan houden, horloge aan of af, je riem om of af. Het lijkt er zelfs op dat koste wat het kost wordt voorkomen om een gevoel van onvoorspelbaarheid te creëren. Maar als dat het onderliggende doel is, dan ben ik daar voor. Want veiligheid staat boven alles!
John Jansen
International Boardmember ATPI