DEN HAAG - De Nederlandse oppositiepartij SP wil dat er een verbod op de brandstoftoeslagen in de luchtvaart komt. Volgens kamerlid Emile Roemer zijn de toeslagen niet gekoppeld aan de olieprijs en enkel een extra middel om extra inkomsten te verkrijgen. Bij minister Camiel Eurlings zal Roemer donderdag (5 februari) aandringen op maatregelen tegen de toeslagen.
“Bij brandstofstijgingen verhogen de luchtvaartmaatschappijen gretig de toeslagen, maar bij een daling van de olieprijs wordt de toeslag slechts minimaal verlaagd. Pure misleiding dus”, vindt Roemer. Het kamerlid roept verder op om vliegmaatschappijen die brandstoftoeslagen berekenen te weren van de Nederlandse luchthavens.
Volgens Roemer zijn de ticketprijzen inmiddels een vast onderdeel van de ticketprijs geworden. “Dan hoort dit ook in de ticketprijs verwerkt te zijn en moeten reizigers na boeking niet ineens worden verrast door een extra toeslag. Bovendien wordt met het verbieden van het doorberekenen van de vieze kerosine het gebruik van schonere vliegtuigen gestimuleerd.”
De meeste luchtvaartmaatschappijen voerden enkele jaren geleden een brandstoftoeslag in om de extra kosten vanwege de sterk gestegen olieprijs op te vangen. Nu de olieprijs het afgelopen jaar strek is gedaald, verlagen de carriers de toeslag mondjesmaat. De brandstoftoslag kan op lange vluchten oplopen tot zo'n honderd euro per enkele reis.
“Bij brandstofstijgingen verhogen de luchtvaartmaatschappijen gretig de toeslagen, maar bij een daling van de olieprijs wordt de toeslag slechts minimaal verlaagd. Pure misleiding dus”, vindt Roemer. Het kamerlid roept verder op om vliegmaatschappijen die brandstoftoeslagen berekenen te weren van de Nederlandse luchthavens.
Volgens Roemer zijn de ticketprijzen inmiddels een vast onderdeel van de ticketprijs geworden. “Dan hoort dit ook in de ticketprijs verwerkt te zijn en moeten reizigers na boeking niet ineens worden verrast door een extra toeslag. Bovendien wordt met het verbieden van het doorberekenen van de vieze kerosine het gebruik van schonere vliegtuigen gestimuleerd.”
De meeste luchtvaartmaatschappijen voerden enkele jaren geleden een brandstoftoeslag in om de extra kosten vanwege de sterk gestegen olieprijs op te vangen. Nu de olieprijs het afgelopen jaar strek is gedaald, verlagen de carriers de toeslag mondjesmaat. De brandstoftoslag kan op lange vluchten oplopen tot zo'n honderd euro per enkele reis.