SAO PAULO - Nu TAM als 27ste lid is toegetreden tot Star Alliance en later dit jaar Aegean Airlines/Olympic Air en Air India als nieuwe leden worden verwelkomd, zoekt de alliantie nadrukkelijk naar nieuwe alliantieleden in Afrika en noordelijk Zuid-Amerika. Dat zei Star Alliance-topman Jaan Albrecht donderdag (13 mei).
"We praten in beide regio’s met verschillende potentiële kandidaten", aldus Albrecht tegenover Luchtvaartnieuws.nl.
Star Alliance heeft zich ten doel gesteld een zo groot mogelijk routenetwerk te creëren. Vandaar dat het aantal deelnemende maatschappijen in de alliantie beduidend hoger is dan dat van concurrerende allianties SkyTeam (acht leden en twee ‘associates’) en oneworld (elf leden).
Onderdeel van dat beleid is dat Star Alliance continu bezig is om ‘white spots’ op de wereldkaart in te kleuren. Met TAM heeft de alliantie een hiaat in vooral het zuidelijk deel van Zuid-Amerika opgevuld. De Braziliaanse maatschappij is na het van oorsprong Chileense LAN Airlines pas de tweede luchtvaartmaatschappij op dat continent die lid is van één van de drie grote allianties. LAN maakt deel uit van oneworld.
Avianca/TACA en Copa
In het noorden van Zuid-Amerika en het Caribisch gebied zijn twee maatschappijen nadrukkelijk kandidaat om tot een alliantie toe te treden: de fusiemaatschappij Avianca/TACA en het Panamese Copa Airlines. " Binnen enkele maanden, of zelfs weken, zal daar meer duidelijkheid over zijn" , meldt Albrecht aan Luchtvaartnieuws.nl. "Beide maatschappijen zijn interessante potentiële partners."
Het nauw aan Continental Airlines verwante Copa Airlines was tot voor kort lid van SkyTeam, maar heeft die alliantie verlaten nadat de Amerikaanse carrier de overstap maakte naar Star Alliance. De Colombiaans/El Salvadoriaanse combinatie Avianca/TACA is vooral sterk in Centraal-Amerika, Colombia en Peru. Albrecht sluit niet uit dat beide luchtvaartmaatschappijen zich bij Star Alliance zullen aansluiten.
In Afrika zoekt Star Alliance nog steeds een partner in het centrale deel van het continent. Albrecht: "Dankzij Egyptair en South African Airways zijn we al sterk aanwezig in het noorden en zuiden van Afrika. In het midden ontbreekt nog een lokale partner." Ethiopian Airlines is nog steeds een kandidaat-lid, terwijl ook in het westen van Afrika gepraat wordt met maatschappijen. "Daarbij kijken we onder meer naar Nigeria", zei Albrecht, zonder verder namen van luchtvaartmaatschappijen te noemen.
De zoektocht naar een partner in Rusland is bij Star Alliance even op een lager pitje komen te staan. Albrecht: "De Russische luchtvaartmarkt is erg onrustig. Kijk maar naar wat er met Air Union gebeurd is. Rossiya was een mogelijke kandidaat, maar als die maatschappij bij Aeroflot wordt gevoegd is dat van de baan." Albrecht noemt wel Transaero als mogelijke Russische partner.
Door Niek Vernooij
"We praten in beide regio’s met verschillende potentiële kandidaten", aldus Albrecht tegenover Luchtvaartnieuws.nl.
Star Alliance heeft zich ten doel gesteld een zo groot mogelijk routenetwerk te creëren. Vandaar dat het aantal deelnemende maatschappijen in de alliantie beduidend hoger is dan dat van concurrerende allianties SkyTeam (acht leden en twee ‘associates’) en oneworld (elf leden).
Onderdeel van dat beleid is dat Star Alliance continu bezig is om ‘white spots’ op de wereldkaart in te kleuren. Met TAM heeft de alliantie een hiaat in vooral het zuidelijk deel van Zuid-Amerika opgevuld. De Braziliaanse maatschappij is na het van oorsprong Chileense LAN Airlines pas de tweede luchtvaartmaatschappij op dat continent die lid is van één van de drie grote allianties. LAN maakt deel uit van oneworld.
Avianca/TACA en Copa
In het noorden van Zuid-Amerika en het Caribisch gebied zijn twee maatschappijen nadrukkelijk kandidaat om tot een alliantie toe te treden: de fusiemaatschappij Avianca/TACA en het Panamese Copa Airlines. " Binnen enkele maanden, of zelfs weken, zal daar meer duidelijkheid over zijn" , meldt Albrecht aan Luchtvaartnieuws.nl. "Beide maatschappijen zijn interessante potentiële partners."
Het nauw aan Continental Airlines verwante Copa Airlines was tot voor kort lid van SkyTeam, maar heeft die alliantie verlaten nadat de Amerikaanse carrier de overstap maakte naar Star Alliance. De Colombiaans/El Salvadoriaanse combinatie Avianca/TACA is vooral sterk in Centraal-Amerika, Colombia en Peru. Albrecht sluit niet uit dat beide luchtvaartmaatschappijen zich bij Star Alliance zullen aansluiten.
In Afrika zoekt Star Alliance nog steeds een partner in het centrale deel van het continent. Albrecht: "Dankzij Egyptair en South African Airways zijn we al sterk aanwezig in het noorden en zuiden van Afrika. In het midden ontbreekt nog een lokale partner." Ethiopian Airlines is nog steeds een kandidaat-lid, terwijl ook in het westen van Afrika gepraat wordt met maatschappijen. "Daarbij kijken we onder meer naar Nigeria", zei Albrecht, zonder verder namen van luchtvaartmaatschappijen te noemen.
De zoektocht naar een partner in Rusland is bij Star Alliance even op een lager pitje komen te staan. Albrecht: "De Russische luchtvaartmarkt is erg onrustig. Kijk maar naar wat er met Air Union gebeurd is. Rossiya was een mogelijke kandidaat, maar als die maatschappij bij Aeroflot wordt gevoegd is dat van de baan." Albrecht noemt wel Transaero als mogelijke Russische partner.
Door Niek Vernooij