Paul Grove: De ontkoppelbare passagierscabine

Paul Grove
24 maart 2017

Er gaat geen maand voorbij of er passeren weer plannen voor een nieuw vliegtuigontwerp. Na mijn eerdere ontwerpen voor het wielloze, maglev-vliegtuig en het elektrische` luchtschip, ga ik daar maar weer eens aan mee doen.

Studenten van technische universiteiten hebben onderzocht hoe je sneller aan en van boord kan gaan.  Veel leuke ideeën maar of ze allemaal haalbaar zijn is te betwijfelen. Een voorbeeld, de stoelen langs het gangpad moeten klapstoeltjes worden. Dat geeft wat ruimte om anderen te laten passeren.  Leuk om dan daaronder je bagage op te bergen. Goed idee? Denk het niet, waar blijven de benen van de passagier erachter? De trend is meer beenruimte, ook straks geregeld bij wet in de VS en dat geeft dan ook meer sta ruimte tussen de stoelen.

Toch zijn er wel degelijk  een aantal zaken met het aan boord of van boord gaan die anders, beter of sneller kunnen.

Vooral voor het luchtverkeer voor de korte afstand is het belangrijk snel te kunnen omdraaien. Met de huidige ticketprijzen, dure vliegtuigen en de strakke schema's, kan men geen vertragingen hebben.

Er zijn drie  zaken die hier spelen:

  • De tijd noodzakelijk voor het instappen en van boord gaan.
  • De noodzakelijke ruimte op de pieren voor de gates.
  • De tijd en afstand die passagiers moeten lopen naar de gate, hun toestel.

Welnu, de oplossing kan zijn een geheel nieuw vliegtuigontwerp voor de korte afstand.

Ik denk daarbij aan een hoogdekker zoals vroeger onze Fokker F27, maar dan wel een stuk groter.
De cabine kan, op de grond, volledig los worden gekoppeld van de rest van het vliegtuig.
Het vliegtuig gaat na de landing naar een platform voor het loskoppelen van de cabine. Na het loskoppelen rijdt de cabine, op eigen wielen, geheel autonoom naar de gate, waar de passagiers uitstappen. De cabine met de vertrekkende  passagiers rijdt naar het vliegtuig, koppelt aan en het vliegtuig vertrekt weer. In de tussentijd is het vliegtuig indien noodzakelijk, weer van brandstof voorzien. Omdraaitijd van minder dan een kwartier is nu heel goed mogelijk.

Met dit ontwerp wordt de omdraaitijd tot het minimum beperkt. Daarbij is de winst op het vliegveld enorm. Gates kunnen nu dicht naast elkaar, voor de passagiers veel kortere loopafstanden. wachtkamers zijn bijna niet meer nodig. Vliegtuigtrappen of loopbruggen zijn niet meer nodig. Passagiers komen aan bij de gate en kunnen direct aan boord gaan en hun plaats innemen. Geef geen stoelnummers want alleen zo gaan passagiers direct bij het raam zitten en dat maakt het makkelijker voor de volgende passagiers om te gaan zitten. Daarbij loont het nu om op tijd naar de gate te gaan.

Is het toestel te laat of heeft het een technisch probleem? Dan kan gemakkelijk een ander toestel de vlucht doen. Nu is het aanzienlijk eenvoudiger om van vliegtuig te wisselen, zelfs kort voor de geplande vertrektijd. Je koppelt gewoon de cabine aan een ander beschikbaar toestel.
Wanneer er een lange vertraging is door een technisch mankement, kan men het volgende toestel inzetten, zodat er geen grote vertraging meer is, maar meerdere vluchten een klein beetje vertraagd zijn. De flexibiliteit met dit vliegtuigontwerp is aanzienlijk beter.

Maatschappijen met veel toestellen kopen een paar extra cabines.

Na het van boord gaan van de passagiers, kunnen schoonmakers en de catering direct hun werk doen, ook daarbij bespaar je enorm op het van gate naar gate gaan. Alle cabines staan immers dicht bij elkaar opgesteld. Het vliegtuig kan vliegen met of zonder aangekoppelde cabine.

Het gebruik van een losse cabine is niet geheel nieuw, er zijn helikopters die met of zonder een aangekoppelde container kunnen vliegen. Straks met een cabine die afkoppelbaar is, zal het net zo gaan. Ook militair zijn er veel toepassingen te bedenken voor dit concept.

Het hier bovenstaande idee is goed voor vliegtuigen voor de korte afstand. Voor vliegtuigen voor de lange afstand heb ik al eens, zoals gezegd, een blog geschreven, "het wielloze vliegtuig". Dat is een geheel ander ontwerp. Dat vliegtuig zal zeker dertig procent op de brandstof gaan besparen. Starten en landen op een magneetbaan, net als de Maglev-trein. En misschien wel via de stratosfeer naar de bestemming.

U ziet, nog genoeg mogelijkheden in de luchtvaart.

Paul Grove
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

21-12-22, 11:12
02-08-21, 08:08
23-11-20, 10:11
23-11-20, 10:11
16-07-20, 12:07
24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen