WILLEMSTAD - Het vliegtuig van Divi Divi Air dat donderdag (22 oktober) een noodlanding maakte voor de kust van Bonaire, had ongeveer halverwege de vlucht te kampen met motorproblemen. Dat blijkt uit het verhaal dat een overlevende van het ongeluk heeft gedaan tegenover het Antilliaanse radiostation Dolfijn FM. “De rechtermotor viel uit net voorbij Klein Curaçao”, aldus passagier Eric Hagedoorn.
In eerste instantie hadden de inzittenden het idee dat het in de verte gelegen Bonaire zonder problemen nog zou worden gehaald. Eerst werd nog hoogte gewonnen, maar daarna zakte het toestel met tweehonderd voet per minuut, aldus Hagedoorn, die al vaak dezelfde vlucht had genomen. “Daarna werd het spannender. Ik heb nog mijn vrouw en moeder gebeld en een zwemvest omgedaan. Want het water kwam wel heel dichtbij. Op een bepaald moment dacht ik: het is klaar.”
Op ongeveer een kilometer ten zuiden van Klein Bonaire raakte de Britten-Norman BN-2 Islander het water. “Ik weet één ding zeker: omdat de piloot ons vliegtuig zo glad heeft weten neer te zetten, hebben we het allemaal overleefd. De landing op de zeespiegel heeft ons de kans te geven om er uit te komen. Het is alleen heel erg dat hij het zelf niet heeft overleefd”, aldus Hagedoorn in het Antilliaans Dagblad.
De passagiers wisten na de landing zelf te ontsnappen, de piloot zou volgens de passagiers bewusteloos zijn geraakt door de klap. Hij kon niet meer bevrijd worden uit het zinkende vliegtuig. De overlevenden werden door verschillende boten naar het eiland gebracht.
Marine
Vijf minuten na het ongeval was een marinehelikopter ter plaatse. Later kwam ook ondersteuningsschip Hr. Ms. Pelikaan met aan boord een duikteam op de plaats waar het vliegtuig is gezonken aan. Het duikteam beschikt over een onderwaterrobot waarmee objecten tot honderd meter diepte zijn te lokaliseren. Deze robot wordt ingezet voor de verdere berging.
Volgens Germaine Richi-Durand, eigenaresse van Divi Divi Air, is iedereen bij het kleine bedrijf in shock. “Het is heel erg. We zijn een klein bedrijf. Alle mensen staan ons na. Het is niet in woorden te vatten. We zijn heel emotioneel”, zegt ze in het Antilliaans Dagblad. De vluchtuitvoering is na enige tijd weer hervat. “Een enkele piloot was te emotioneel om te vliegen. Ook hebben enkele passagiers bedankt voor de vlucht.”
De omgekomen piloot was volgens Richie “heel ervaren, met veel vlieguren voor Winair”.
In eerste instantie hadden de inzittenden het idee dat het in de verte gelegen Bonaire zonder problemen nog zou worden gehaald. Eerst werd nog hoogte gewonnen, maar daarna zakte het toestel met tweehonderd voet per minuut, aldus Hagedoorn, die al vaak dezelfde vlucht had genomen. “Daarna werd het spannender. Ik heb nog mijn vrouw en moeder gebeld en een zwemvest omgedaan. Want het water kwam wel heel dichtbij. Op een bepaald moment dacht ik: het is klaar.”
Op ongeveer een kilometer ten zuiden van Klein Bonaire raakte de Britten-Norman BN-2 Islander het water. “Ik weet één ding zeker: omdat de piloot ons vliegtuig zo glad heeft weten neer te zetten, hebben we het allemaal overleefd. De landing op de zeespiegel heeft ons de kans te geven om er uit te komen. Het is alleen heel erg dat hij het zelf niet heeft overleefd”, aldus Hagedoorn in het Antilliaans Dagblad.
De passagiers wisten na de landing zelf te ontsnappen, de piloot zou volgens de passagiers bewusteloos zijn geraakt door de klap. Hij kon niet meer bevrijd worden uit het zinkende vliegtuig. De overlevenden werden door verschillende boten naar het eiland gebracht.
Marine
Vijf minuten na het ongeval was een marinehelikopter ter plaatse. Later kwam ook ondersteuningsschip Hr. Ms. Pelikaan met aan boord een duikteam op de plaats waar het vliegtuig is gezonken aan. Het duikteam beschikt over een onderwaterrobot waarmee objecten tot honderd meter diepte zijn te lokaliseren. Deze robot wordt ingezet voor de verdere berging.
Volgens Germaine Richi-Durand, eigenaresse van Divi Divi Air, is iedereen bij het kleine bedrijf in shock. “Het is heel erg. We zijn een klein bedrijf. Alle mensen staan ons na. Het is niet in woorden te vatten. We zijn heel emotioneel”, zegt ze in het Antilliaans Dagblad. De vluchtuitvoering is na enige tijd weer hervat. “Een enkele piloot was te emotioneel om te vliegen. Ook hebben enkele passagiers bedankt voor de vlucht.”
De omgekomen piloot was volgens Richie “heel ervaren, met veel vlieguren voor Winair”.