AUCKLAND - Air New Zealand (ANZ) voorziet dochtermaatschappij Air Nelson van zeventien nieuwe Bombardier Dash 8 Q300s. De turboprops vervangen de verouderde vloot van Air Nelson, die op dit moment nog bestaat uit toestellen van het type Saab 340A. Air New Zealand betaalt ruim 192 miljoen euro voor de Canadese vliegtuigen.
Air Nelson is ANZ's regionale vervoerder. De maatschappij ontvangt in juli 2005 het eerste toestel, waarna er iedere zes weken een nieuwe bijkomt. In de Q300 kunnen vijftig passagiers vervoerd worden, zeventien meer dan in de Saab 340A. Met deze capaciteitstoename komt Air Nelson tegemoet aan de groei van het regionale verkeer. Volgens ANZ is sinds de invoering van een goedkope tariefsklasse in november 2003 het verkeer met meer dan veertig procent gegroeid.
Omdat ANZ een verdere groei verwacht heeft het bedrijf in de deal met Bombardier een optie laten opnemen voor nog tien Q300s en dertien grotere Q400s.
De voornaamste reden om de Saabs te vervangen door Dash's 8 is de leeftijd van de Zweedse vliegtuigen. Gemiddeld vliegen de 340A's van ANZ al zeventien jaar.
Air Nelson is ANZ's regionale vervoerder. De maatschappij ontvangt in juli 2005 het eerste toestel, waarna er iedere zes weken een nieuwe bijkomt. In de Q300 kunnen vijftig passagiers vervoerd worden, zeventien meer dan in de Saab 340A. Met deze capaciteitstoename komt Air Nelson tegemoet aan de groei van het regionale verkeer. Volgens ANZ is sinds de invoering van een goedkope tariefsklasse in november 2003 het verkeer met meer dan veertig procent gegroeid.
Omdat ANZ een verdere groei verwacht heeft het bedrijf in de deal met Bombardier een optie laten opnemen voor nog tien Q300s en dertien grotere Q400s.
De voornaamste reden om de Saabs te vervangen door Dash's 8 is de leeftijd van de Zweedse vliegtuigen. Gemiddeld vliegen de 340A's van ANZ al zeventien jaar.