EVERETT - Het certificeringsproces van de Boeing 787-8 Dreamliner is bijna halverwege nu de uit inmiddels vijf toestellen bestaande testvloot duizend vlieguren heeft geklokt. Volgens vliegtuigbouwer Boeing wordt nu voldaan aan veertig procent van de vereiste testvoorwaarden om de eerste versie van de 787 te certificeren.
Naast vier toestellen met Rolls-Royce motoren maakte deze week ook een eerste toestel met General Electric-motoren een eerste vlucht. Een zesde prototype, eveneens voorzien van GE-motoren, moet volgende maand voor de eerste keer vliegen.
Scott Fancher, general manager van het 787-programma, is tevreden over de geboekte progressie. “Nog belangrijker dan het aantal gemaakte vlieguren zijn de testvoorwaarden waaraan we hebben voldaan.”
De verwachting is dat Boeing in het vierde kwartaal de eerste 787 zal afleveren aan All Nippon Airways (ANA). Daarmee ligt het programma ruim twee jaar achter op schema.
Van onze redactie
Naast vier toestellen met Rolls-Royce motoren maakte deze week ook een eerste toestel met General Electric-motoren een eerste vlucht. Een zesde prototype, eveneens voorzien van GE-motoren, moet volgende maand voor de eerste keer vliegen.
Scott Fancher, general manager van het 787-programma, is tevreden over de geboekte progressie. “Nog belangrijker dan het aantal gemaakte vlieguren zijn de testvoorwaarden waaraan we hebben voldaan.”
De verwachting is dat Boeing in het vierde kwartaal de eerste 787 zal afleveren aan All Nippon Airways (ANA). Daarmee ligt het programma ruim twee jaar achter op schema.
Van onze redactie