Maandagmiddag landde er voor het laatst een Boeing 757-300-lijnvlucht op Schiphol. Het ging om de 24 jaar oude TF-ISX van Icelandair, de enige maatschappij die nog met dit type vliegtuig naar de Nederlandse luchthaven kwam. Eind deze week, bij de start van het winterseizoen, gaan de resterende twee 757-300’s uit dienst bij de IJslanders.
Daarna vliegen er wereldwijd nog maar vier maatschappijen met de langste 757-variant (van neus tot staart 54 meter): Delta, United, Condor en de Oekraïense chartermaatschappij SkyLine Express. Geen van hen is van plan om dit type naar Schiphol in te zetten.
Icelandair gebruikt na vandaag vrijwel uitsluitend de Boeing 767 en 737 MAX voor de lijnvluchten tussen Amsterdam en Reykjavik. Heel af en toe komt de maatschappij nog met de kleinere 757-200 naar Nederland, maar dat aantal vluchten is de komende maanden op één hand te tellen.
Binnen enkele jaren gaat de 757-200 er ook uit bij Icelandair. De maatschappij vervangt ze door de Long Range- en Xtra Long Range-varianten van de Airbus A321neo.