Ryanair: vestiging basis op Eindhoven Airport nog steeds mogelijk

9 augustus 2007 - 2:00
EINDHOVEN - Het is nog steeds niet uitgesloten dat prijsvechter Ryanair een basis opent op Eindhoven Airport. Dat zei David Gering, Commercieel Directeur Benelux van Ryanair, vandaag tijdens de bekendmaking van de route Eindhoven – Valencia. Eerder dit jaar stelde topman Michael O’Leary nog een tijdslimiet aan de luchthaven, maar die druk lijkt nu van de ketel.

“Er zijn talloze voorbeelden te noemen van luchthavens waar het langer heeft geduurd”, zo zegt Gering. “Desalniettemin is het nog steeds jammer dat het in Eindhoven zo lang duurt, aangezien we hebben bewezen dat de stationering van toestellen op een luchthaven een grote impuls kan geven aan de regio”. Gering doelt daarmee op het feit dat de komst van twee toestellen op jaarbasis een miljoen extra passagiers met zich meebrengt.

Openingstijden
De openingstijden van Eindhoven Airport zijn het grootste struikelblok in de beslissing van Ryanair om een basis te beginnen op de Brabantse luchthaven. “Op zich willen wij niets forceren,” zo zegt Gering. “Wij willen puur interessante vliegtijden aanbieden aan onze reizigers. Voor een zakenreiziger is een vertrek om 8.30 te laat, wij zouden graag om 7.00 wegvliegen. Vervolgens zou de retourvlucht op een dusdanige tijd moeten aankomen dat de reizigers voor twaalven weer thuis is.

Commercieel directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport beaamt dat er hard wordt nagedacht over de openingstijden. In het overleg met diverse partijen uit de regio in GLOBE (Gezamenlijk Luchthaven Omwonenden Beraad Eindhoven) heeft de luchthaven laten doorschemeren graag andere tijden te willen.

Nu is Eindhoven Airport op werkdagen open van 6.45 tot 22.45, op zaterdag van 8.00 tot 20.00 en op zondag van 10.00 tot 22.00. Volgens Meijs zou het beter zijn om elke werkdag van 7.00 tot 00.00 open te zijn.

Geluidsruimte
In het GLOBE-overleg is ook de geluidsruimte rond Eindhoven behandeld. “In 2008 dreigen we aan onze geluidsgrenzen te komen. En dat terwijl we graag nog meer vluchten zouden willen, bijvoorbeeld naar Scandinavie of naar steden als Praag, Sofia en Boekarest,” aldus Meijs. Diverse belangenverenigingen van omwonenden hebben aangegeven niet negatief tegenover een uitbreiding van het aantal commerciële vliegbewegingen te staan, zolang het aantal militaire vluchten van de luchtmacht, die ook op Eindhoven is gestationeerd, afneemt.

Nu Eindhoven meedingt naar de positie van hoofdkwartier voor Europees luchttransport van de NAVO lijkt die wens in de knel te komen. Eind 2007 moet meer duidelijk worden over het toekomstig gebruik van Eindhoven Airport.

Van onze redactie






Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen