SCHIPHOL - Schiphol Group heeft door de economische neergang een moeilijk jaar achter de rug. De nettowinst van de onderneming zakte met 29 procent. Het aantal passagiers op de drie luchthavens binnen de groep (Schiphol, Rotterdam en Eindhoven) zakte met 7,7 procent tot 46,3 miljoen. Dit maakte de luchthavenonderneming maandag (22 februari) bekend.
De nettowinst kwam afgelopen jaar uit op 132 miljoen euro tegen 187 miljoen in 2008. De omzet bleef onveranderd op 1,15 miljard euro.
Volgens Schiphol-topman Jos Nijhuis viel het effect van de terugval in het verkeer en vervoer op het resultaat nog mee in vergelijking met eerdere sombere verwachtingen. Het nettoresultaat was volgens hem veel beter dan verwacht. Schiphol bleek volgens Nijhuis in staat meer kosten te hebben gereduceerd dan eerder voor mogelijk werd gehouden.
“We blijven investeren om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren voor de passagier en de betrouwbaarheid en efficiency te verhogen voor de luchtvaartmaatschappijen”, aldus Nijhuis. “In combinatie met concurrerende tarieven draagt dit bij aan de versterking van de mainport.”
Lichte groei
Voor 2010 houdt Schiphol rekening met een lichte groei in het verkeer en vervoer nu het economisch herstel nog erg broos lijkt te zijn. Nijhuis: “Wij verwachten voor 2010 een nettoresultaat ongeveer gelijk aan 2009 door het structurele kostenniveau in de hand te houden." Het aantal vliegbewegingen groeit naar verwachting nauwelijks.
De geplande investeringen liggen dit jaar met 390 miljoen fors hoger dan in 2009, toen 215 miljoen euro werd uitgegeven. De investeringen richten zich vooral op het bagagesysteem, onderhoud en beveiliging van de luchthaven. Op Schiphol en Rotterdam zal meer geïnvesteerd worden in vastgoedontwikkeling.
(c) Reismedia / ANP
De nettowinst kwam afgelopen jaar uit op 132 miljoen euro tegen 187 miljoen in 2008. De omzet bleef onveranderd op 1,15 miljard euro.
Volgens Schiphol-topman Jos Nijhuis viel het effect van de terugval in het verkeer en vervoer op het resultaat nog mee in vergelijking met eerdere sombere verwachtingen. Het nettoresultaat was volgens hem veel beter dan verwacht. Schiphol bleek volgens Nijhuis in staat meer kosten te hebben gereduceerd dan eerder voor mogelijk werd gehouden.
“We blijven investeren om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren voor de passagier en de betrouwbaarheid en efficiency te verhogen voor de luchtvaartmaatschappijen”, aldus Nijhuis. “In combinatie met concurrerende tarieven draagt dit bij aan de versterking van de mainport.”
Lichte groei
Voor 2010 houdt Schiphol rekening met een lichte groei in het verkeer en vervoer nu het economisch herstel nog erg broos lijkt te zijn. Nijhuis: “Wij verwachten voor 2010 een nettoresultaat ongeveer gelijk aan 2009 door het structurele kostenniveau in de hand te houden." Het aantal vliegbewegingen groeit naar verwachting nauwelijks.
De geplande investeringen liggen dit jaar met 390 miljoen fors hoger dan in 2009, toen 215 miljoen euro werd uitgegeven. De investeringen richten zich vooral op het bagagesysteem, onderhoud en beveiliging van de luchthaven. Op Schiphol en Rotterdam zal meer geïnvesteerd worden in vastgoedontwikkeling.
(c) Reismedia / ANP