DRIEBERGEN - Martinair is van plan haar vier Boeing 747-200s te vervangen door een moderne variant van de 747. De vervanging moet plaats vinden in 2005. Het is nog niet bekend of het bedrijf volledig nieuwe vliegtuigen besteld. Over twee weken neemt Martinair een definitief besluit over de vlootvernieuwing.
"De voorkeur gaat uit naar de Boeing 747-400. Nieuw of een paar jaar oud, dat weten we nog niet", meldt Martinair woordvoerder Erik van Doeselaar aan Luchtvaartnieuws.
Drie van de vier huidige 747s zijn gebouwd in de periode 1987-1991. De oudste jumbo, een Boeing 747 met verlengd bovendek, rolde in 1975 de fabriek uit. Dit vliegtuig vloog tot begin 2003 in dienst van KLM.
Twee van de vier 747-200s zijn 'convertible' en kunnen ook voor passagiersgebruik worden gebruikt. Of de nieuwe jumbo's convertibles of 'special freighters' worden is nog niet bekend. "We onderzoeken wat ons het maximale rendement oplevert", aldus van Doeselaar.
De belangrijkste reden voor de vervanging is het hoge brandstofgebruik van de 747-200. Ook KLM heeft haar 747s van de 200-serie inmiddels allemaal van de hand gedaan.
"De voorkeur gaat uit naar de Boeing 747-400. Nieuw of een paar jaar oud, dat weten we nog niet", meldt Martinair woordvoerder Erik van Doeselaar aan Luchtvaartnieuws.
Drie van de vier huidige 747s zijn gebouwd in de periode 1987-1991. De oudste jumbo, een Boeing 747 met verlengd bovendek, rolde in 1975 de fabriek uit. Dit vliegtuig vloog tot begin 2003 in dienst van KLM.
Twee van de vier 747-200s zijn 'convertible' en kunnen ook voor passagiersgebruik worden gebruikt. Of de nieuwe jumbo's convertibles of 'special freighters' worden is nog niet bekend. "We onderzoeken wat ons het maximale rendement oplevert", aldus van Doeselaar.
De belangrijkste reden voor de vervanging is het hoge brandstofgebruik van de 747-200. Ook KLM heeft haar 747s van de 200-serie inmiddels allemaal van de hand gedaan.