FRANKFURT - Het Boeing 777X-testvliegtuig dat deze week op de Dubai Air Show te zien was, is onderweg naar huis nog een kleine tour langs klanten aan het maken. Op de heenweg vloog het toestel non-stop van Seattle naar Dubai, de langste vlucht ooit voor dit type, maar de terugweg verloopt in etappes. Woensdag landde de 777X in Doha, en donderdag in Frankfurt.
Die steden zijn de thuisbases van respectievelijk Qatar Airways en Lufthansa, twee belangrijke klanten van de nieuwste generatie Triple Sevens. De Qatari hebben er maar liefst zestig besteld, waarmee ze na Emirates de grootste afnemer zijn van dit type. Lufthansa verwacht twintig exemplaren. De Duitse airline vormt samen met British Airways het Europese klantenbestand.
Op bezoek in Doha. Foto: Qatar Airways
Overigens wordt ook bij KLM de ontwikkeling van de 777X met belangstelling gevolgd. KLM wil vanuit efficiency-oogpunt nog maar twee typen longhaul-vliegtuigen hebben: de 777 en 787, die door dezelfde groep piloten gevlogen worden. In de toekomst zou met de 777X de longhaul-vloot vernieuwd kunnen worden zonder aan dat principe afbreuk te doen.
Toch is een Nederlandse order op korte termijn niet waarschijnlijk: een groot deel van de huidige Triple Sevens is nog relatief jong, en bovendien kijkt KLM altijd graag even de kat uit de boom bij de introductie van nieuwe vliegtuigtypen.
Certificering in 2023
Boeing hoopt de - door vertragingen geplaagde - 777X nu in 2023 te certificeren. Eind dat jaar, of in 2024, kunnen dan de leveringen beginnen. Vooralsnog komt alleen de grootste en populairste versie op de markt, de ruim 76 meter lange 777-9. De ontwikkeling van de kleinere, ultra-longhaul 777-8 staat nog op een laag pitje vanwege een gebrek aan belangstelling.
3, 2, 1... Hello! Welcome @Airport_FRA! We are so excited to see you, dear #777X! @BoeingAirplanes @BoeingDACH #LH777X pic.twitter.com/0JMroAlfUU
— Lufthansa News (@lufthansaNews) November 18, 2021