SALINA - Een brandstoftekort aan boord van de GlobalFlyer maakt de kans op een succesvolle afloop van de non-stop vlucht rond de wereld door Steve Fossett een stuk kleiner. Dat maakte Fossett’s 'Mission Control' bekend. Er is onduidelijkheid over het aflezen van de hoeveelheid aanwezige brandstof aan boord van het toestel. Fossett is inmiddels begonnen aan de oversteek van de Stille Oceaan.
Mogelijk heeft het brandstoftekort te maken met een grotere brandstofverdamping dan waarop vooraf werd gerekend, aldus Mission Control. Het is voor het eerst dat de GlobalFlyer met volle tanks vliegt. Een voordeel: na de eerste 3,5 uur van de vlucht is er niet meer brandstof verbruikt dan verwacht.
Volgens projectmanager Paul Moore is het nu hopen op voldoende staartwind, want anders wordt het voor Fossett onmogelijk om zonder tankstop weer in Kansas te landen. De avonturier is nu al zo’n veertig uur in de lucht.
Klik voor de huidige positie van Fossett in zijn GlobalFlyer.
Mogelijk heeft het brandstoftekort te maken met een grotere brandstofverdamping dan waarop vooraf werd gerekend, aldus Mission Control. Het is voor het eerst dat de GlobalFlyer met volle tanks vliegt. Een voordeel: na de eerste 3,5 uur van de vlucht is er niet meer brandstof verbruikt dan verwacht.
Volgens projectmanager Paul Moore is het nu hopen op voldoende staartwind, want anders wordt het voor Fossett onmogelijk om zonder tankstop weer in Kansas te landen. De avonturier is nu al zo’n veertig uur in de lucht.
Klik voor de huidige positie van Fossett in zijn GlobalFlyer.